Sosiaalinen media on omiaan tuotelanseerausten tueksi, sillä vaikka uuden tuotteen tai palvelun lanseeraus tapahtuukin suurella todennäköisyydellä monikanavaisesti, tarjoaa sosiaalinen media uusia mahdollisuuksia sekä monipuolisia vaihtoehtoja lanseerauksen toteuttamiseksi. Kokosimme alle viisi erilaista vinkkiä sosiaalisen median toteutuksille.

 

Kampanjasuunnittelu lähtee aina liikkeelle tavoitteista. Lanseerauksesta puhuttaessa ne ovat yleensä suhteellisen selkeitä – brändin tunnettuuden kasvattaminen sekä yleisön sitouttaminen. Hyvä kampanja yhdistää ihmiset yhteisen kiinnostuksen kohteen tai kokemuksen ääreen ja parhaassa tapauksessa luo trendin.

Nappaa alta ideoita, joiden avulla voit saada ammennettua ajatuksia tulevaan lanseeraukseesi sosiaalisen median syövereissä.

Nappaa vinkit talteen! 👇

 

Tutki yleisöäsi sosiaalisessa mediassa ja benchmarkkaa kilpailijoitasi

Käytä aikaa kohderyhmään tutustuaksesi, sillä tällä on suuri vaikutus tulevaan lanseeraukseen sosiaalisessa mediassa. Tarkastele sisältöjä, mutta myös muita kiinnostuksen kohteita (esimerkiksi Facebook IQ- työkalun kautta) Näkemys siitä, millaisista sivuista olemassaoleva fanikuntasi pitää, auttaa sinua suunnittelemaan relevantimpia sisältöjä.

Käytä aikaa myös kilpailijoiden ja vastaavien brändien sosiaalisen median sisällön benchmarkkaamiseen. Näet hyvin nopeasti mikä on toiminut ja mikä ei. Parhaassa tapauksessa voit saada ideoita omaan toteutukseesi.

Ajoita oikein ja ole ytimekäs

Kuten tiedetty, sosiaalisessa mediassa huomiosta ja näkyvyydestä kilpaillaan kovasti. Siksi copy-osuudet kannattaa pitää lyhyenä ja ytimekkäänä – kaikista haastavinta kirjoittamista on sisällön kirkastaminen ytimekkääseen ja oivaltavaan muotoon. Ajoituksella on myös iso merkitys, sillä esimerkiksi joulun ja monien muiden juhlapyhien aikaan mainonta Facebookissa on kalliimpaa, kun mainoksia on ylipäätään enemmän.

Aloita ajoissa

Fanikuntaa ja yleisöä tulee pyrkiä sitouttamaan hyvissa ajoin ennen itse lanseerausta. Mielenkiintoa voi herätellä usein eri keinoin. Hyvät teaser-julkaisut paljastavat tarpeeksi, mutta eivät liikaa. Yksi hyvä vaihtoehto on antaa yleisön arvata esimerkiksi kilpailun muodossa tulevaa tuotetta tai sen ominaisuuksia, kuten makua. Taitavasti toteutettujen sisältöjen avulla voit kasvattaa yleisön mielenkiintoa hyvissä ajoin etukäteen, joka parantaa lanseerauksen tuloksia.

Pro-tip: Luo teaser-sisältöihin sitoutuneista yleisö, jonka perusteella voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi itse lanseeraausjulkaisulle. Näin varmistat, että juuri ne ihmiset, jotka olivat siitä kiinnostuneita, saavat tietää lanseerausesta ensimmäisten joukossa.

Kokeile innovatiivisia sosiaalisen median toteutuksia

Sosiaalisessa mediassa on mahdollisuus jatkuvasti kokeilla uusia erilaisia formaatteja ja tapoja saavuttaa kuluttajien huomio.

 

Tässä muutamia elementtejä, joita kannattaa harkita ottavansa mukaan:

1. FB-ryhmät

Kaupalliset tahot ovat pikkuhiljaa siirtyneet suurimpiin Facebook-ryhmiin, ja ryhmän aihepiiristä riippuen, se saattaisi toimia osana tuotelanseerausta. Ryhmissä toteutettavat kampanjat voivat olla C2C-markkinointia parhaimmillaan kuluttajien jakaessa kokemuksiaan ja keskustellen brändistäsi sille ominaisella alustalla. Kommentointikynnys ryhmän sisällä on monelle pienempi, kuin suoraan yrityksen omalla Facebook-sivulla tai seinällä.

2. Instagram Stories-toteutukset

Natiivimuodossa olevat pystysuuntaiset ja visuaalisesti houkuttavat videot ovat mainostusmuotona yhä suositumpia ja tukevat onnistunutta lanseerausta hyvin. Hyödynnä Instagramin stories-ominaisuutta kuluttajien tuottaman sisällön jakamiseen. Lisäksi kannattaa ottaa ilo irti Instagramin muista Stories-toiminnallisuuksista, kuten äänetyksistä, GIF-tarroista ja kysymyksistä, joiden avulla voidaan osallistaa ja sitouttaa kuluttajia uutuuden pariin.

3. Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinoinnin yhdistäminen tuotelanseerauksiin on tehokas tapa saattaa uutuus tietoisuuteen. Valitse brändiäsi edustavat vaikuttajat tarkkaan kohderyhmäsi perusteella, sillä päälleliimatut tai epäuskottavat brändilähettiläät eivät palvele ketään.

4. Livelähetykset

Livelähetykset Instagramissa ja Facebookissa ovat omiaan lanseerausten tueksi sillä oikein toteutettuna live-lähetykset ovat luonnostaan sitouttavia ja ne aktivoivat ihmisiä tykkäämään, jakamaan ja kommentoimaan, jonka avulla kasvatetaan fanikunnan sitoutuneisuutta ja samalla julkaisun näkyvyyttä.

5. Luo uutuuden ympärille peli

Pelillistämisen muotoja voi hyödyntää suoraan sosiaalisen median sisällöissä, sillä sisältöjen parissa pidempään vietetty aika on luonnollisesti hyvin arvokasta brändille ja lanseerauksille. Yksi hyvä vaihtoehto on kehittää suoraan ulkoinen peli, jonka elementit tuovat uutuuden puolia esiin. Peliä voidaan tukea sen ympärille rakennettujen sosiaalisen median sisältöjen avulla.

Mihin päädytkään, kannattaa muistaa että usein yksinkertainen on kaunista. Kohderyhmä edellä meneminen kannattaa, sillä diginatiiveille suunnattu kampanja vaatii herkemmin luovempaa lähestymistapaa, kuin esimerkiksi hieman varttuneemmalle ikäsegmentille suunnattu totetutus.

 

Kaipaatko ideoita tulevaa lanseerausta varten? Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!

 

Suvi Kinnunen

Author Suvi Kinnunen

Terävä kynä, terävä mieli. Olen nopeatempoisesta ympäristöstä ja ajattelusta syttyvä persoona, joka ei usko inspiraation odottamiseen.

More posts by Suvi Kinnunen

Leave a Reply