Facebook Canvas mainos lanseerattiin vuoden alussa yleiseen käyttöön, mutta vielä ainakaan Suomessa ei Facebookin uutisvirta ole täyttynyt Canvas-mainoksista. Uskomme vahvasti, että visuaalisesti tehokkaat Canvas-mainokset tulevat kuitenkin ensi vuonna yleistymään. Tässäpä siis vinkkimme Facebook Canvaksen käyttöön.

facebook canvas perussivu

Mikä Facebook Canvas on?

Facebook Canvas tai suomeksi ”perussivu” on uudenlainen markkinointikeino mobiililaitteille Facebookissa. Se näkyy Facebook-seinällä hyvin samanlaisena kuin tavallinen mainos, mutta avautuu Facebook-sovelluksen sisällä täysin omanlaisekseen visuaaliseksi kokonaisuudeksi.

Canvas-mainoksessa voit käyttää kuvia ja kuvakaruselleja, videota, tekstiä sekä lopulta ohjata katsojan call to action – painikkeella esimerkiksi kotisivuillesi tai nettikauppaasi. Facebookin perussivu toimii pelkästään mobiililaitteilla ja sen suurimpia vahvuuksia on mainoksen välitön avautuminen heikommallakin nettiyhteydellä.

Facebook Canvaksesta ei ole vielä paljoa statistiikkaa, mutta Facebookin omien tutkimusten mukaan 53 % Canvas-mainoksen avanneista katsoo mainoksesta vähintään puolet. Saman tutkimuksen mukaan Facebook Canvaksen parissa viihdytään keskimäärin 31 sekuntia, mikä ei kuulosta ollenkaan hullummalta.

 

Miten hyödyntää Facebook Canvasta yrityksen markkinoinnissa?

Canvas-mainos, eli perussivu antaa mahdollisuuden luoda visuaalisesti näyttävän kokemuksen tehden tarinankerronnasta helpompaa. Esimerkiksi yritysblogiin tuotetut sisällöt toimivat Canvas-alustalla loistavasti – varsinkin jos osana blogitekstiä on visuaalisesti näyttävää video- tai kuvamateriaalia. Kokeile Canvasta esimerkiksi resepteihin, rekry-ilmoituksiin tai lipunmyyntiin.  Komponentteja voi yhdistellä lukuisilla eri tavoilla, joten tässä saa päästää luovuuden valloilleen.

Esimerkiksi nämä tavoitteet tukevat perussivua:

  • Liikenne (sivuston klikkaukset ja sovellukseen sitoutuminen)
  • Videoiden näyttökerrat
  • Sovelluksen asennuskerrat
  • Brändin tunnettuus
  • Kattavuus
  • Sitoutuminen (sivutykkäykset)
  • Konversiot

Näin pääset alkuun

Mieti tarkkaan mainoksesi tavoite ja kohderyhmä. Millaisen kokemuksen haluat katsojallesi välittää? Kun alkusuunnittelu on tehty, siirry Facebookissa mainostyökaluun ja valitse joko mainosten hallinta tai Power Editorin perussivutyökalu.

Lisää perussivuun suunnittelemasi komponentit ja esikatsele tuotosta useamman kerran, jotta voit varmistua sen toimivuudesta. Facebookin omasta (https://www.facebook.com/business/help/1659484897658040) ohje- ja tukikeskuksesta löydät yksityiskohtaiset ohjeet perussivun luomiseen.

facebook canvas perussivu

Facebook Canvas elementit

Header

882px x 66px

Kuva

Maksimileveys 1080px

Maksimikorkeus 1920px

Mahdollisuus hyödyntää leveämmille kuville ”tilt to pan” -ominaisuutta

Maksimimäärä kuvia on 20 kappaletta

Video

Resoluutio vähintään 720p, MOV tai MP4 formaatissa.

Videon pituus tai useamman videon yhteispituus ei voi olla yli 2 minuuttia

Vaakakuva

Kuvakaruselli

Käytetyt kuvat saman kokoisia

Maksimileveys 1080px

Maksimikorkeus 1920px

Maksimissaan 10 kuvaa / karuselli

Teksti

Tekstin asettelua ja fonttia voi muokata

500 merkkiä maksimissan / tekstilaatikko

Linkki verkkosivuille

Maksimissaan 30 merkkiä tekstiä

Lisää Canvaksesta ja muista sosiaalisen median uusista tuulista kuulet torstaina 15.12. Meltwaterin kanssa järjestämässämme webinaarissa. Ilmoittaudu mukaan täältä!

Lähteet:

https://www.facebook.com/business/help/183469315334462

http://www.bgh.fi/facebook-canvas/

https://www.facebook.com/business/help/1659484897658040

https://blog.bufferapp.com/social-media-advertising-twitter-facebook-linkedin

Facebook Officially Launches Canvas Ads That Load Full-Screen Rich Media Pages In-App

Marianne Sendenali

Author Marianne Sendenali

More posts by Marianne Sendenali