Kuten tiedämme, sosiaalinen media kasvaa ja kehittyy jatkuvalla syötöllä. Samalla sosiaalisen median osuus yrityksien viestinnän ja markkinoinnin paletissa kasvaa vuosi vuodelta.  Miltä näyttää sosiaalisen median trendit vuonna 2018? Lue ja ota selvää.

1. Live kasvattaa suosiotaan

Livevideot yleistyivät osana sosiaalisen median sisältöjä kunnolla vasta viime vuoden puolella. Kasvua on odotettavissa, sillä hyvin toteutetut livet ovat erinomaisia keinoja näkyvyydelle sekä yleisön sitouttamiselle. Tämän lisäksi ne ovat yleisön suosiossa – Livestreamin ja New York Timesin tekemän tutkimuksen mukaan 80% yleisöstä katsoo mielummin brändin lähettämää livevideota kuin lukee blogia.

Katsojat haluavat laadukkuutta

Edellä mainitun tutkimuksen mukaan 68% ihmisistä on sitä mieltä, että livevideon laatu on ratkaisevin tekijä, kun mietitäään sitä, jäädäänkö livevideota katsomaan vai ei. Kannattaa siis tilaisuuden mukaan miettiä, antaako vaikka kännykällä kuvattu ja hieman heikolla äänentoistolla varustettu livevideo mitään lisäarvoa katsojalle vai onko livevideon toteutukseen syytä panostaa kunnolla. Sosiaalisen median trendit 2018 sisältää varmasti live-lähetysten lisääntymistä ja laadun kasvamista.

Kuten muissakin sisällöissä, myös livevideossa laatu on isossa osassa.

2. Sosiaalinen media ei ole ilmainen mainoskanava

 Monelle tämä on varmasti jo tuttu juttu – Orgaaninen eli ilmainen näkyvyys pienenee jatkuvasti. Facebook-sivun julkaisun näkee keskimäärin noin 6% sivun tykkääjistä. Luovalla ja sitouttavalla sisällöllä orgaanista näkyvyyttäkin on mahdollista saada, mutta paras lopputulos ja suurin näkyvyys ovat tarjolla hyvän sisällön, mediarahan ja oikean kohdennuksen yhdistelmällä.

Facebookin jatkuvasti kehittyvä algoritmi

Sosiaalisen median kanavat muuttavat jatkuvasti algoritmiaan eli sitä, mitkä julkaisut ja sisällöt nousevat eri ihmisten näkyville uutisvirtaan. Esimerkiksi Facebook pyrkii kuuntelemaan käyttäjien palautetta ja kehittämään algoritmiaan sen mukaan. Viimeisimpinä lisäyksinä se esimerkiksi vähentää”engagement bait” –tyylisten julkaisujen näkyvyyttä, sillä Facebook etunenässä pyrkii takaamaan, että alusta pysyy käyttäjäystävällisenä. Tätä kautta myös sisältöjen aitous ja luovuus korostuvat.

3. Lähempänä asiakasta 

Monesti ennen kaikkea brändeiltä unohtuu se, mikä sosiaalinen media todellisuudessa on – vuorovaikutteinen verkkoalusta. Ihmiset tykkäävät keskustella ja jakaa ajatuksiaan sosiaalisessa mediassa ja olettavat, että myös brändit osallistuvat näihin keskusteluihin ja tulevat sitä kautta lähemmäksi itse asiakasta. Sosiaalisen median trendit 2018 pitääkin sisällään entistä aktiivisemman yhteisömanageroinnin tarpeen.

Brändit, jotka pystyvät jättämään positiivisen asiakaskokemuksen myös sosiaalisen median puolella, jäävät ihmisten mieleen.

Ryhmät ja vaikuttajamarkkinointi osaksi kokonaisuutta

Facebook-ryhmät eri aiheiden ympärillä ovat nousseet suuriksi keskustelufoorumeiksi, joissa ihmiset jakavat ajatuksiaan ja ideoitaan toisilleen. Myös brändit voivat hyödyntää näitä järkevästi ja päästä tällä tavoin lähemmäksi asiakkaita.

Lähemmäksi kuluttajia voi päästä myös erilaisten henkilöbrändien ja vaikuttajien kautta. Tällöin ihmiset eivät ole suoraan vuorovaikutuksessa itse brändin kanssa, vaan brändillä on ”kasvot” jonkun toivottavasti brändin mukaisen vaikuttajan kautta. Vaikuttajamarkkinointia kannattaa vähintään harkita osana vuoden 2018 sosiaalisen median kokonaisuutta.

Brändit, jotka pystyvät jättämään positiivisen asiakaskokemuksen myös sosiaalisen median puolella, jäävät ihmisten mieleen.

4. Sisältö – Mikä toimii sosiaalisessa mediassa 2018

Kyllä. Video toimii edelleen hyvin sosiaalisen median sisältönä. Videoiden pituus kuitenkin todennäköisesti muuttuu. Sosiaalinen media on tällä hetkellä pullollaan videota ja asiakkaan huomion saaminen voi olla haastavaa. Tästä syystä lyhyet ja ytimekkäät videot, jotka tuovat brändin ja ajatuksen nopeasti esille, yleistyvät. Laadukkaiden videoiden ohella Cinemagraphien yleistyminen on todennäköistä, niiden liikkuvan elementin myötä.

Sisällön joka osa-alueen merkitys korostuu

Toki videoiden kohdalla pätee sama, kuin muussakin sisällössä: Laatu ratkaisee. Pelkästään videomuodossa oleva sisältö ei tarkoita, että se menestyisi automaattisesti paremmin kuin kuva tai linkki-julkaisu. Laadukas kuva yhdistettynä laadukkaaseen tekstiin on parhaimmillaan todella hyvä yhdistelmä. Oivaltavat copyt ja ajankohtaisiin asioihin tarttuminen pitää pintansa tänäkin vuonna. Brändit, jotka uskaltavat ottaa kantaa ja rohkeasti astua välillä ulos mukavuusalueeltaan, ovat vahvoilla. Kuvien ja videoiden on syytä olla aina myös kanavien suositusten mukaisia.

Sosiaalinen median trendit 2018 – Mitä muuta?

Instagram Stories on ollut olemassa nyt reilun vuoden, mutta sillä on jo yli 200 miljoonaa käyttäjää eli 50 miljoonaa enemmän kuin Snapchatilla. Jos ja kun brändit haluavat tavoittaa Instagramin käyttäjiä, tulee Storiesin olla yhä isommin mukana sosiaalisen median kokonaisuudessa.

Lisätty todellisuus eli AR on tehnyt tuloaan enemmän ja vähemmän jo pidemmän aikaa. Tämä on näkynyt esimerkiksi uusissa peleissä. Nyt sama on tuotu Applen uusien mallien myötä myös mobiililaitteisiin. Ei varmasti mene kauaa, kun sosiaalisen median kanavat ottavat lisätyn todellisuuden ja virtuaali todellisuuden (VR) kunnolla haltuun nykyisten filttereiden lisäksi ja tuovat tätä kautta käyttäjille ja brändeille täysin uusia mahdollisuuksia hyödyntää lisättyä todellisuutta. Ainakin Facebook Spaces tulee kasvamaan VR-lasien yleistymisen myötä.

Sosiaalisen median trendit 2018 tulee olemaan taas aivan uusi luku sosiaalisen median kehityksessä ja aika näyttää, mitä kaikkea muuta jo nyt käsitellyn lyövät itsensä läpi brändien ja kuluttajien keskuudessa.

Pyry Suojalehto

Author Pyry Suojalehto

Kokonaiskuvasta pieniin yksityiskohtiin. Sosiaalisesta mediasta kiinnostunut jalkapalloromantikko.

More posts by Pyry Suojalehto