Sosiaalisen median luonteen vuoksi sen tulevaisuutta on usein vaikea ennustaa. Somen parissa työskentelevät ammattilaiset kuitenkin yrittävät silloin tällöin tätä, perustuen aikaisempiin trendeihin ja käyttäjien liikkeisiin. Keräsimme yhteen 6 ennustetta, joita sosiaalisen median ammattilaiset ovat pyöritelleet koskien eri alustoja vuonna 2017.

 

#1 Twitterissä toimii inhimillisyys

Twitter täyttää tänä vuonna 11 vuotta, ja sen suosio on ollut jo pitempään laskussa. Se ei tule kuitenkaan kuolemaan pois, sillä se on onnistunut asettumaan vahvasti osaksi ihmisten arkielämää ja sosiaalisen median käyttöä. Yritysten tulee kuitenkin arvioida uudelleen markkinointikeinoja Twitterissä; ihmisiä ei kiinnosta enää automaattiset viestit ja ajastetut twiitit.
Twitterissä tulee tulevaisuudessa toimimaan asiakkaiden kanssa reaaliaikaisesti kommunikointi ja oikea keskustelu. Esimerkiksi Wendy’s -brändin Twitter läsnäolo on oiva esimerkki tästä. Yrityksen ei kannata unohtaa perinteisempiä Twitter-strategioita, mutta uudenlainen läsnäolo kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon. Aloita keskusteluja, postaa kuvia sillä hetkellä kuin asiat tapahtuvat, kirjoita twiittejä joihin on helppo vastata.

 

#2 Snapchat yhdistyy GoPron kanssa

Tämän vuoden alussa Snapchat listautui pörssiin, julkaisi Spectacles -kameralasit ja ilmoitti keskittyvänsä Snapchatin ohella kameratuotteisiin. Vaikka Snapchatin suosio on ollut nousussa, on Instagram ja Facebook haastanut sitä jatkuvasti tuodessaan alustoilleen Snapchatin tarina-toiminnot. 
Jotta Snap pystyisi vastaamaan Facebookin ja Instagramin tarjoamiin haasteisiin, tulee sen kyetä tarjoamaan vakavasti otettavia kameralaitteita ja videosovelluksia. Sen vuoksi, Snapin seuraava fiksu siirto olisi yhdistyä GoPron kanssa, jolla on valmiina valtava kameroista ja kuvaamisesta innostunut ja sitoutunut seuraajakunta.

 

#3 Pinterest tuo videot etusivulle

Video näyttää toimivan tällä hetkellä todella hyvin kaikilla alustoilla. Pinterest on suosittu alusta tiettyjen käyttäjien keskuudessa ja sillä on suhteellisen vannoutunut fanikunta. Videon tuominen Pinterestin alustalle olisi seuraava askel, ettei alusta jää jälkeen. Videoiden tuominen alustalle tulee kuitenkin suunnitella huolellisesti, sillä alustaa hidastava videosisältö ajaa käyttäjät alustalta pahimmassa tapauksessa pois.

 

#4 Twitter pysyy ajankohtaisena

Vaikka Twitterin suosio on laskussa ja sen ajankohtaisuutta kyseenalaistetaan jatkuvasti, pysyy se edelleen relevanttina. Twitterin luonne ja käyttötarkoitus on ainutlaatuinen, ja sillä on sitoutunut käyttäjäkunta jotka käyttävät alustaa päivittäin. Twitterissä syntyy edelleen myös aika ajoin viraaleja somekohuja. Mikään muu alusta ei myöskään kerää mitattavaa dataa samalla tavalla. Twitter kehittyy koko ajan, ja niin sen tuleekin pärjätäkseen. Yritysten tulee miettiä uudelleen markkinointistrategioitansa Twitterissä, eikä nähdä sitä enää pelkkänä väylänä julkaisuihin. Twitter tulee pysymään hengissä jos alustaan suhtaudutaan omana alustanaan, ei vain paikkana jonne postataan linkkeinä. Moni on ennustanut myös, että Twitter yhdistyy jonkun toisen suuren yrityksen kanssa lähitulevaisuudessa.

 

#5 Asiakaspalvelun merkitys lisääntyy

Sosiaalinen media tulee jatkossa olemaan pääasiallisesti se paikka, jossa asiakkaat kommunikoivat yritysten kanssa. Tämä on nyt jo jatkuva trendi, mutta sosiaalisen median asiakaspalvelu tulee siirtymään vielä enemmän esimerkiksi yrityksen kotisivuilta Facebookiin, Twitteriin ja jopa YouTubeen. Markkinointi sosiaalisessa mediassa tarkoittaa yhä enemmän suoraan asiakaspalvelua, sillä sosiaalisen median aikakaudella hyvä asiakaspalvelu ja vuorovaikutus vastaavat paljolti kuvaa yrityksen brändistä. Sosiaalisen median aikakaudella asiakaspalveluun tulee suhtautua uudella tavalla, eikä sitä tule enää ajatella erillisenä osastona yrityksessä, joka vastaa puhelimeen ja vastaa palautteisiin.

 

#6 Live-streemaus tulee LinkedIniin

Jos LinkedIn mahdollistaisi alustana live-videot, tarkottaisi se uutta aikakautta B2B-markkinoinnille. Yritykset voisivat kohdentaa live-sisältöä halutuille kohderyhmille, eli haluttujen yritysten päättäjille. Sisältö olisi kiinnostavampaa kuin perinteiset Power Point-webinaarit ja suoraan alustalla, esimerkiksi viikottainen yrityksen live-vinkkinurkkaus, rakennettuna brändin ympärille. Live-streamien katselijoista yritys saisi myös dataa kohderyhmistä, jota voisi hyödyntää edelleen kohdennuksessa. LinkedInin tulee muutenkin parantaa esimerkiksi etusivuaan, jotta yritysten jakama sisältö tavoittaa paremmin halutut kohderyhmät.
Live-videon jalansijan vahvistamisen on ennustettu leviävän tulevaisuudessa muillekkin alustoille.

Sara Keinänen

Author Sara Keinänen

Sosiaaliseen mediaan ja visuaaliseen viestintään intohimoisesti suhtautuva sisällöntuottaja, yhteiskuntatieteiden kandidaatti, instagram-addikti ja Antti Tuisku-fani. Parasta on glitterbileet.

More posts by Sara Keinänen