Sosiaalinen media muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Se ei varmasti yllätä ketään. Monet kanavat lanseeraavat jatkuvasti uusia ominaisuuksia ja pyrkivät tarjoamaan käyttäjilleen uusia mahdollisuuksia tuottaa tai vastaanottaa sisältöä. Samalla myös brändit ja mainostajat saavat uusia mahdollisuuksia sitouttaa omia fanejaan sosiaalisessa mediassa. Mikä sitten tulevaisuudessa ja jo ensi vuonna korostuu? Siihen pyrin vastaamaan alla.

Videot – Edelleen

Videot jatkavat suosiotaan sosiaalisen median syövereissä myös vuonna 2019.

Jep. Videota on hehkutettu sisältönä jo monia vuosia, mutta edelleen se näyttää kasvavan sisältömuotona. Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan Marcus Sheridanin mukaan jopa 80% kuluttamastamme sisällöstä on videota vuoden 2019 lopussa. Samalla täytyy kuitenkin muistaa, että kun videoita tuotetaan enemmän, videon laatu ja puhuttelevuus korostuu entisestään: huonolaatuinen ja tylsä video ei varmasti innosta katsomaan. Ja kannattaa muistaa, että hyviä videoita voi saada aiheesta kuin aiheesta, kun edellä mainitut palikat ovat kasassa. Muutamia maailmanlaajuisesti viraaleiksi menneitä videoita voit katsoa täältä.

Videoita on monenlaisia ja yksi tyyli, joka ei varmasti ole saavuttanut täyttä hypeään, on livevideo. Niin Facebook, Instagram kuin Youtubekin tarjoavat tähän oivan mahdollisuuden. Juuri 2 vuotta täyttänyt Facebookin liveominaisuus julkaisi mielenkiintoisia lukuja liveistä:

Yhteensä yli 3 500 000 000 livelähetystä
Keskiarvo päivittäisten livelähetysten määrästä on tuplaantunut vuodesta 2016
Verifioitujen käyttäjien livelähetykset lisääntyivät 50% viime vuoden aikana
Livevideon parissa vuorovaikutus on 6 kertaa suurempaa kuin tavallisen videon parissa

Näiden lukujen valossa liveominaisuus tuskin tulee kuolemaan sosiaalisen median kanavissa ja sitä kannattaa vakavasti harkita jos ja kun sille löytyy omia tavoitteita eteen päin ajava kulma. Hyviä livevideototeutuksia voivat olla esimerkiksi erilaiset asiantuntijasisällöt tai kilpailut, joista voit lukea tarkemmin blogistamme.

Luottamuksen rakentaminen

Hyvin moni muistaa kohun, jonka Cambridge Analytica aiheutti keräämällä henkilökohtaista dataa 87 miljoonalta Facebook-käyttäjältä ilman lupaa. Tämä on aiheuttanut monien käyttäjien epäluuloisuuden sekä eri sosiaalisen median kanavia että brändejä kohtaan.

Markkinoinnissa ja viestinnässä korostuu läpinäkyvyys. Sen pitäisi olla aitoa vuoropuhelua, joka saa kuluttajan paitsi sitoutumaan myös luottamaan brändiin. Monilla käyttäjillä on edelleen huoli siitä, miten tietoja eri kanavissa kerätään. Luottamusta voi kuluttajia ja asiakkaita kohtaan voi rakentaa esimerkiksi olemalla helposti lähestyttävä sosiaalisessa mediassa, kantaa vastuu rehdisti mahdollisten kriisien kohdalla ja yksinkertaisesti julkaisemalla ja jakamalla luotettavaa ja laadukasta sisältöä.

Sivut ja orgaaninen tavoittavuus

Jos ja kun sosiaalisen median sisällöille haluaa näkyvyyttä, mainostamiseen joutuu todennäköisesti käyttämään euroja.

Nykyään harvoin onneksi kuulee enää lausetta “mennään someen, kun se on ilmainen mainoskanava”. Tästä ollaan tätä nykyä aika kaukana. Facebookin algoritmimuutos aiemmin tänä vuonna pienensi entisestään sivujen orgaanista näkyvyyttä, kun perheenjäsenten ja ystävien postaukset saavat puolestaan enemmän näkyvyyttä käyttäjien uutisvirrassa.

Brändien kannalta tämä tarkoittaa sitä, että sisältöihin täytyy panostaa. Jos sisältö on tarpeeksi hyvää ja kohderyhmää kiinnostavaa, se kerää sitoutumisia, joka edelleen tuo sisällölle lisää orgaanista näkyvyyttä. Jos ja kun sisällöille haluaa näkyvyyttä, mainostamiseen joutuu todennäköisesti käyttämään myös euroja.

Mikrovaikuttajat

Isoimmat monia kymmeniä tai satoja tuhansia seuraajia omaavat vaikuttajat tietävät nykyään arvonsa ja heidän hyödyntämisensä voi olla melko kallista. Heidän rinnallaan on kuitenkin paljon ns. mikrovaikuttajia, joilla on usein alle 10 000 seuraajaa. Mikrovaikuttajat voivat olla edellisessä kohdassa mainittuun ongelmaan yksi ratkaisu laadukkaan sisällön lisäksi.

Vaikka mikrovaikuttajilla ei ole seuraajia yhtä paljon kuin isommilla vaikuttajilla, he ovat yleensä oman alansa asiantuntijoita ja heidän seuraajistaan mahdollisesti isompi osa on aidosti kiinnostuneita siitä, mitä he sanovat. Vaikuttajien kohdalla on toki aina tärkeää miettiä, miten kyseinen henkilö tai henkilöt sopivat juuri sinun brändiisi.

Vuonna 2019 sosiaalisessa mediassa nähdään yhä useampia yhteistöitä mikrovaikuttajien kanssa.

Yhteenveto – Mikä sopii juuri sinun brändillesi?

Uusia ja yleistyviä mahdollisuuksia on paljon ja isoin kysymys on siinä, mihin itse haluat brändisi kanssa tarttua. Sopiiko teille leikittelevä sisältö Instagram Storiessa, olisiko livelähetys hyvä tapa tuoda jotain palvelua esille, onko brändisi sellainen, että kuluttajat pitävät sitä luotettavana? Osa asioista on varmasti kunnossa ja ehkä jo toteutettuinakin, mutta aivan varmasti uusiakin mahdollisuuksia on, ja harva osaa sanoa mikä toimii ja kuinka hyvin, ennen kuin sitä on kokeillut.

Pyry Suojalehto

Author Pyry Suojalehto

Kokonaiskuvasta pieniin yksityiskohtiin. Sosiaalisesta mediasta kiinnostunut jalkapalloromantikko.

More posts by Pyry Suojalehto