Snapchat julkaisi Snapkoodit, mutta mitä ne ovat ja onko niistä mitään hyötyä?

Muistatko vielä QR-koodin, tai oletko edes kuullut QR-koodista? QR-koodi kehitettiin alunperin jo vuonna 1994, ja tuli myöhemmin käyttöön myös kuluttajapuolella. QR-koodi koodataan kännykän sovelluksella ja se ohjaa käyttäjän halutulle sivulle, joka tarjoaa esimerkiksi tietoa palvelusta tai alennusta tuotteesta.

QR-koodi ei kuitenkaan koskaan lähtenyt oikein lentoon, ja siihen löytyy muutama syy. Suuri osa ihmisistä ei koskaan oppinut mikä koodi oli, ja mitä sillä voisi tehdä. Se ohjasi usein todella erilaisiin sisältöihin, ja sen käyttöön ei ollut koskaan yhtä universaalia, ’’virallista’’ appia. Nykypäivänä QR-koodeja näkyy todella harvoin, ja suuri osa sosiaalisen median piirissä kasvaneista ei välttämättä edes tiedä mikä se on. Sitäkin harvempi pitää puhelimessaan QR-sovellusta koodien varalta.

Snapchat on yksi suosituimmista milleniaalien keskuudessa käytetyistä sosiaalisen median sovelluksista, ja luonnollisesti tämän vuoksi sillä on valtava kaupallinen arvo, vaikkakin yritys itse tekee edelleen tappiota, eikä ole vielä käytännössä valjastanut tätä potentiaalia. Snapchat tavoittaa juuri sen lähes kaikkien yritysten himoitseman kohderyhmän yhden sovelluksen kautta; 18–34-vuotiaat.

Nyt Snapchat on esitellyt Snapkoodit, joiden toimintaperiaate on hieman samankaltainen kuin QR-koodien. Aluksi Snapkoodeilla pystyi vain lisäämään toisen käyttäjän seurattavaksi Snapissa, mutta nyt koodeihin on tuotu uusi ominaisuus. Snapkoodin voi tehdä nyt ohjaamaan mihin tahansa linkkiin.

 

Snapkoodeilla on paremmat mahdollisuudet menestyä kuin QR-koodeilla kolmesta syystä:

 

Se on helppokäyttöinen. Otat kuvan Snapkoodista ja se vie sinut haluttuun sisältöön. Et tarvitse uutta sovellusta, eikä sinun tarvitse selvittää miten se toimii.

Se on suoraan edessäsi. Sinun ei tarvitse siirtyä koodausnäkymään tai eri valikkoon. Se on kuin ottaisit tavallisen snapchatin.

Kohderyhmä on valmiina. Snapchatilla on yli 150 miljoonaa aktiivista käyttäjää päivittäin. Oletetusti yrityksen haluama kohderyhmä on valmiiksi jo sovelluksen käyttäjien joukossa.

Snapkoodeilla on siis mahdollisesti valtava potentiaali, jos ne valjastetaan oikein käyttöön. Parhaalla tavalla ne toimivat yllättäen perinteisten QR-koodien tapaan käytettyinä, esimerkiksi painettuna esitteeseen, printtimainokseen tai liimattuina tarroina vaikkapa rakennuksen seinään. Koodeja voi luonnollisesti käyttää myös sosiaalisessa mediassa, mutta suurin osa ihmisistä lukee kaiken sisällön nykyään puhelimella, mikä tekee scannauksesta luonnollisesti vaikeaa.

Suurin potentiaali löytyykin printistä. Kuvittele, että laitat snapkoodin esitteeseesi sen sijaan, että kirjoitat sanat ’’vieraile nettisivullamme’’ ja URL:in perään. Todennäköisyys, että potentiaalinen asiakkaasi käy sivullasi kasvaa valtavasti.

Jos sinulla on valmiina Snapchat puhelimessasi, Snapkoodin luominen on helppoa. Mene omien tietojesi kautta asetuksiin. Listasta löytyy valinta ’’Snapkoodit’’, ja sen jälkeen aukeaa valinta ’’Luo snapkoodi’’. Tämän jälkeen laitat vain haluamasi URL:in, ja sen jälkeen valitset kuvan koodille. Voila, koodisi on valmis jaettavaksi!

Jos luet tätä blogia tietokoneella, avaa Snapchat kännykälläsi, ja kokeile skannata tämä kuva!

 

snapkoodit nobot sosiaaliesn median toimisto

Sara Keinänen

Author Sara Keinänen

Sosiaaliseen mediaan ja visuaaliseen viestintään intohimoisesti suhtautuva sisällöntuottaja, yhteiskuntatieteiden kandidaatti, instagram-addikti ja Antti Tuisku-fani. Parasta on glitterbileet.

More posts by Sara Keinänen