Snapchat vai Instagram Stories? Jos yrityksenne ei ole vielä päässyt mukaan Snapchatin maailmaan: ei hätää, sillä Instagramin uudella ominaisuudella lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Snapchat on noussut suureen suosioon

Sinne on vaivatonta ladata kaunistelematonta kuva- ja videosisältöä, joka poistuu palvelusta 24 tunnin jälkeen sen lataamishetkestä. Nyt Instagram julkaisi muutama viikko sitten täysin samanlaisen ominaisuuden omaan sovellukseensa ja moni miettiikin, että miten Snapchatin nyt käy. Snapchatin erityispiirteeksi kuitenkin toistaiseksi jää vielä erinäiset filtterit ja geotagit, jotka ovat olleet käyttäjien kesken suuressa suosiossa.

Snapchatin ongelmana on ollut yrityksille se, että palveluun on täytynyt kerätä uusi katselijakunta, kun esimerkiksi Instagramissa on jo voinut kertyä vankka seuraajajoukko. Snapchatia voisi pitää suljettuna maailmanaan, sillä ainoastaan seuraamalla toista käyttäjää, voi nähdä tämän siellä julkaiseman sisällön.

Instagramissa tapahtuu paljon enemmän yleistä kuvien ja videoiden selailua, jolloin kuka tahansa voi päätyä myös yrityksesi Instagram-sivuille. Uusi Stories-ominaisuus tulee näkymään samalla tavalla kaikille katsojille valitsemiesi yksityisyysasetusten mukaan. Tämä tulee olemaan uusi sisällöntuoton muoto yrityksille, jota kannattaa hyödyntää jo sen helppouden takia.

Kumpi sovellus sopii yrityksellesi paremmin?

Jos kaikkeen ei ole aikaa panostaa, kannattaa yrityksen valita itselleen kannattavin sosiaalisen median kanava, jota päivittää säännöllisesti. Jos ei täysin ehtinyt hypätä mukaan Snapchatin maailmaan tai sinne ei ole seuraajia vielä kertynyt kilpailemaan Instagramia vastaan, kannattaa ehkä suosiolla jättää Snapchat jäille ja kokeilla uutta Instagram Stories-ominaisuutta.

Sisältöön siellä ei kuitenkaan välttämättä kannata satsata liian isoilla resursseilla, sillä kyseessä on materiaalia, joka on näkyvillä vain 24 tuntia sen julkaisuhetkestä. Se kuitenkin on hyvä keino pitää Instagram-sivu suunniteltuna ja yhdenmukaisena, kun Stories-osioon voi lisätä spontaanimmin kaunistelemattomammat videon pätkät ja kuvat. Sisällön kannattaa siellä ollakin luonnollista, eikä liian lavastetun oloista. Yrityksen on hyvä käyttää sitä paikkana, jossa voi esitellä asiakkaille tapahtumia ”kulissien takaa”-tyylisesti. Tämä voi olla loistava keino yrityksellesi esimerkiksi esitellä tuotettanne tositoimissa.

Miten Instagram Stories-ominaisuutta käytetään?

Instagram-sovelluksen etusivun ylälaitaan ilmestyneestä plus-painikkeesta pääset lataamaan omia tarinoita Stories-ominaisuuteen. Sisältö voi olla sillä hetkellä tuotettua tai jo valmiita kuvia älypuhelimesi kuvakansiosta.

Otettuasi videopätkän tai kuvan voit lisätä siihen Instagramille ominaisia filttereitä ja myöskin kirjoittaa tai piirtää kuvaan jotain. Tämän jälkeen olet valmis lataamaan valmiin sisällön palveluun, jossa tarinat näkyvät kaikille latausjärjestyksessä.

Storiesiin ladattua sisältöä ei pysty tykkäämään tai kommentoimaan julkisesti, mutta käyttäjät voivat siinä kuitenkin lähettää henkilökohtaisia viestejä toisilleen. Pystyt myös näkemään, ketkä ovat katselleet sisältöäsi ja rajaamaan näkyvyyttä yksityisyysasetuksissa. Yrityksen profiilin on tietenkin hyvä olla täysin julkinen ja näkyvissä kaikille.

14389935_10210716902663994_245872789_n-png

Minkälaisia tarinoita yrityksen kannattaa ladata Instagramiin?

Tämä Instagramin uusi toiminto on loistava tapa jakaa arkista materiaalia ja markkinoida omaa tuotetta luonnollisesti sosiaalisessa mediassa.

Mitä toimistolla tapahtuu

Asiakas on kiinnostunut näkemään välähdyksiä yrityksen arkea ja toimiston tapahtumia. Kaikki haluavat kurkata kulissien taakse.

Ihmiset yrityksen taustalla

Stories on loistava keino esitellä henkilökuntaa ja tuoda samalla yritystä helpommin lähestyttäväksi sosiaalisessa mediassa. 

Lisää liikennettä muihin kanaviisi

Voit muistuttaa Instagram tarinassa katselijoita eri kampanjoistasi, tarjouksista tai vaikkapa juuri alkavasta Facebookin live-lähetyksestä. Se on hyvä keino saavuttaa Instagram-seuraajasi.

Esittele tuotteesi

Niin kuin tekstissä jo aiemmin mainittiin, on Stories täydellinen paikka esitellä yrityksen tuotetta käytännössä. Sisältöä ei kannata lavastaa, vaan tehdä se aidossa tilanteessa.

Anna alennus seuraajillesi

Voit esimerkiksi tarjota seuraajillesi alennusta, joka on voimassa tarinan olemassaolon ajan eli 24 tuntia sen julkaisuhetkestä.

Täällä saa hassutella

Vaikka sisältö on hyvä pitää asiallisena, voi tarinoissa vähän hassutellakin. Jos työkaverisi kertoo päivän naurut aikaan saavan vitsin, miksei sitä jakaisi myös Instagram tarinassa seuraajillenne?

Luovuutta voi tässä sosiaalisen median kanavassa käyttää niin paljon kuin sitä vain löytyy. Muista kuitenkin pitää yrityksesi Instagram-tarinoiden sisältö kohdeyleisöllenne suunnattuna. Niin Instagramin, kuin sen uuden ominaisuuden sisältöä kannattaa suunnitella etukäteen esimerkiksi sosiaalisen median sisältökalenterin avulla. Sellaisen luomiseen saat lisää ohjeita täältä.

 

Marianne Sendenali

Author Marianne Sendenali

More posts by Marianne Sendenali