Jatkuvasti suosiotaan kasvattavat Instagram-tarinat on loistava keino päästää seuraajiasi kurkistamaan yrityksen arkeen ja tuomaan brändiäsi lähemmäs merkityksellisiä sidosryhmiä. Kokosimme yhteen Instagram Storiesin piirteitä, joita et välttämättä vielä tiennyt!

1. Kustomoi käyttämäsi värit!

Jos yrityksesi värejä ei löydy valmiista väreistä, luo se itse! Tiesitkö, että voit värikarttaa liu’uttamalla valita minkä tahansa värin?

Tee näin:

  1. Klikkaa kynää tai ”Aa” –ikonia oikeassa yläkulmassa.
  2. Paina mitä tahansa värivaihtoehtoa pohjaan ja sinulle avautuu värikartta.
  3. Liu’uta sormella siihen väriin, jonka haluat.

2. Luo heittovarjoefekti tekstiin

Haluatko hieman ekstraa tarinaasi? Näin luot tekstiisi heittovarjon haluamistasi väriyhdistelmistä.

Tee näin:

  1. Napauta ”Aa” ’ikonia oikeassa yläkulmassa ja kirjoita viestisi.
  2. Kun olet kirjoittanut viestisi, napauta ”Aa” –ikonia uudelleen ja kirjoita sama viesti eri värillä.
  3. Aseta kirjoittamasi viestit päällekkäin ja syntyy heittovarjo-efekti!

3. Tee taustasta yksivärinen

Voit täyttää tarinasi taustaruudun yksiväriseksi! Pensselistä riippuen lopputulos on joko läpikuultava tai kokonaan taustan peittävä haluamallasi värillä.

Tee näin:

  1. Napauta kynäikonia oikeassa yläkulmassa ja valitse väri (voit valita värin myös aiemmin esitellyn värikartan avulla painamalla mitä tahansa väriä pohjaan liu’uttamalla haluamaasi kohtaan)
  2. Kun olet valinnut värin, paina sormi pohjaan ruudulla parin sekunnin ajan ja tausta muuttuu yksiväriseksi.
  3. Keskimmäinen pensseli tekee taustasta läpikuultavan, kun taas kaksi muuta tekevät yksiväriseksi.

4. Kuinka piilottaa IG-tarina?

Mikäli jostain syystä haluat piilottaa tarinasi tietyiltä Instgramin käyttäjiltä, tässä ohjeet kuinka.

Tee näin:

  1. Mene profiilisi ja napauta ikonia oikeasta yläkulmasta
  2. Mene asetusten kohtaan ’Tarinan asetukset’
  3. Valitse ne käyttäjät, joilta haluat piilottaa tarinasi.

5. Kuvaa Instagram-tarina ilman käsiä!

Tiesitkö, että voit nauhoittaa instagram-tarinaasi videota ilman että painat kuvausnappulaa pohjaan?

Tee näin:

  1. Paina koti-näppäintä
  2. Pyyhkäise oikealle tai napauta vasenta yläkulmaa, mistä pääset tarinaan
  3. Valitse kameran asetuksista normaalin sijaan ’ilman käsiä’ –vaihtoehto

6. Mainitse muita käyttäjiä tarinassa

Yksi Instagram-tarinoiden eduista Snapchatiin nähden on muun muassa sen antama mahdollisuus tägätä muita käyttäjätilejä.

Tee näin

  1. Napauta ”Aa” –ikonia oikeassa yläkulmassa
  2. Käytä @ -symbolia ja laita sen käyttäjän tunnus heti perään kenet haluat mainita.
  3. Valitse oikea käyttäjä ehdotuksista. Voit mainita kymmenen tiliä per jokaisessa tarinassasi. Merkitsemäsi käyttäjä saa ilmoituksen ja viestin maininnasta.

7. Zoomaa yhdellä sormella!

Mikäli sinulla on kädet täynnä, voit zoomata yhdellä sormella!

Tee näin

  1. Mene Instagram-tarinan kameraan
  2. Paina pohjaan nauhoitusnappia videota kuvataksesi
  3. Liu’uta samalla sormella ylöspäin zoomataksesi

8. Voit laittaa katsomasi tarinan pauselle  & muita pikakomentoja

Tiesitkö, että kun tarinaa katsoessasi painat sormen ruudun pohjaan, se pysähtyy? Näin voit tarkastella sitä pidempään. Lisäksi vasempaa puolta kuvaruudusta napauttamalla näet edeltävän ruudun tai tarinan. Vasemmalle pyyhkäisemällä skippaat kyseisen käyttäjän tarinan ja siirryt automaattisesti seuraavaan. Kerran napauttamalla siirryt tarinan seuraavaan osaan.

Millaisia tarinoita yrityksen kannattaa ladata Instagramiin?

 

Käytä Stories-ominaisuutta vaikuttajamarkkinointiin

Mikäli teet vaikuttajamarkkinointikampanjoita, hyödynnä vaikuttajien luoma sisältö myös omalla alustallasi. Heidän tekemät videot toimivat loistavasti myös yrityksesi Instagram Storiesin sisältönä.

Mitä toimistolla tapahtuu

Asiakas on kiinnostunut näkemään välähdyksiä yrityksen arkea ja toimiston tapahtumia perjantaipullon arvonnasta tavallisten arkipäivien yhteisiin hetkiin.

Tapahtumien aikana

Instagram Stories toimii erinomaisesti tapahtumanaikaisessa viestinnässä. Olitpa järjestämässä tai osallistujana, niin kannattaa hyödyntää tilaisuus ja julkaista tunnelmia.

Ihmiset yrityksen taustalla

Stories on loistava keino esitellä henkilökuntaa ja tuoda samalla yritystä helpommin lähestyttäväksi sosiaalisessa mediassa. 

Lisää liikennettä muihin kanaviisi

Voit muistuttaa Instagram tarinassa katselijoita eri kampanjoistasi, tarjouksista tai vaikkapa juuri alkavasta Facebookin live-lähetyksestä. Se on hyvä keino saavuttaa Instagram-seuraajasi.

Esittele tuotteesi/palvelusi

Niin kuin tekstissä jo aiemmin mainittiin, on Stories täydellinen paikka esitellä yrityksen tuotetta käytännössä. Samalla Instagram Stories toimii showcase-paikkana asiakastyötä tehdessä – ota esiin asiakkaita ja yhteistyökumppaneita!

Anna alennus seuraajillesi

Voit esimerkiksi tarjota seuraajillesi alennusta, joka on voimassa tarinan olemassaolon ajan eli 24 tuntia sen julkaisuhetkestä.

Täällä saa hassutella

Vaikka sisältö on hyvä pitää asiallisena, voi tarinoissa vähän hassutellakin. Jos työkaverisi kertoo päivän naurut aikaan saavan vitsin, miksei sitä jakaisi myös Instagram tarinassa seuraajillenne?

Luovuutta voi tässä sosiaalisen median kanavassa käyttää niin paljon kuin sitä vain löytyy. Muista kuitenkin pitää yrityksesi Instagram-tarinoiden sisältö kohdeyleisöllenne suunnattuna.

Suvi Kinnunen

Author Suvi Kinnunen

Terävä kynä, terävä mieli. Olen nopeatempoisesta ympäristöstä ja ajattelusta syttyvä persoona, joka ei usko inspiraation odottamiseen.

More posts by Suvi Kinnunen