Sosiaalinen media

Pride-kelkkaan hypänneet brändit – missä äänenne?

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvoa edistävä Helsinki Pride on suurempi kuin koskaan ennen, eikä sosiaalisessa mediassa ole voinut välttyä brändeiltä, jotka ovat hypänneet Pride-kelkan kyytiin. Tapahtuman kasvaminen on tuonut mukaan runsaasti yrityksiä ja tämän vuoden yhteistyökumppaneihin kuuluu muun muassa Gigantti, Karhu, Burger King, Happy Joe ja Stockmann. Tämän lisäksi useat muut brändit ovat osoittaneet tukensa sateenkaaren väreissä loistavilla logoilla.

Logojen sateenkaariloistoa 🌈

Teemana ääni

Helsinki Priden teemana tänä vuonna on ääni, jonka avulla halutaan tuoda esille vähemmistöjen moninaisuus ja tehdä tilaa äänille, jotka usein jäävät kuulematta. Ja sanottakoon, mukana olevat brändit ovat mielestäni onnistuneet hienosti tukemaan Priden sanomaa säilyttäen autenttisuuden omassa äänessään. Karhu toteaa brändilleen tyypillisellä koruttomalla, mutta tehokkaalla tavalla #seuraaitseäsi. Gigantti käyttää tunnistetta #löydäomajuttusi, kun taas Stockmann toivottaa: ”Rakasta tyylilläsi.”

Happy Joe on nyt Gay Joe

Oma suosikkini on Happy Joe –siideribrändin nimenvaihdos Gay Joe’siin. Brändin tempaus nivoutuu erinomaisesti ja oivallisesti Prideen. Tempaus ei jäänyt somekansalta eikä medialta huomiotta. Yhteistyökumppaneiden joukossa ollaan selvästi mietitty Pride-viikkoa osana markkinoinnin palettia ja hyvä niin. Toisaalta Priden näkymättömyys myös ihmetyttää – Prisma näyttää Priden yhteistyökumppanisivujen perusteella olevan isoin yhteistyökumppani, mutta brändi on valinnut ettei tämä näy esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ollenkaan. Prisman  ’Minut itseni kanssa’ –kampanja olisi nimittäin sopinut Pride-teemaan erinomaisesti.

Happy Joen nimenvaihdos Gay Joeksi on Prideen liittyvien markkinointitempauksien parhaimmistoa.

Mihin brändien ääni unohtui?

On mahtavaa, että brändit ovat ottaneet osallistumisen Helsinki Prideen vakavasti ja tuovat omilla markkinointiteoillaan esiin tärkeitä yhteiskunnallisesti merkittäviä ja ihmisarvoa edistäviä asioita. Mutta nyt unohtui jotain tärkeää. Logojen värin vaihtamisen lisäksi olisi virkistävää nähdä (esim. sosiaalisen median julkaisuissa) miten tapahtuman sanoma ja tasa-arvon ylläpitäminen yrityksen arjessa ja teoissa näkyy.

Tapahtuman teemana on ääni, josta pääsemme toiseen tärkeään unohdukseen. Kun yhteistyökumppaneiden ja muiden Pride-aiheisten julkaisuiden kommenttiosioita selaa, voidaan nopeasti todeta, ettei tasa-arvon ihanteet (eikä netiketti) ole kaikille samoja. Tämä omalta osaltaan osoittaa Priden kaltaisten tapahtumien tärkeyden, mutta myös vaatii brändeiltä vastuun ottamista kommenttikentässä. Tässä vaiheessa hatunnosto Stockmannille, jossa kommenttikenttä näytti siistiltä, ja kommentteihin oli vastattu iloisesti hyvää Pride-viikkoa toivottaen.

Kommenttiosioiden kiistat käyvät kuumina

Stockmannia lukuun ottamatta suuri osa brändeistä ovat jättäneet tyystin vastaamatta kuluttajien kysymyksiin ja kommentteihin – olivatpa ne positiivisia tai negatiivisia. Kommenttiosiot täyttyvät keskenään kiistelevistä käyttäjistä ja vihamielisestä ilmapiiristä. Sosiaalisen median yksi perustavanlaatuisista ideoista ja piirteistä on kaksisuuntainen vuorovaikutus. Hankalat ja vihamieliset kommentit eivät oikeuta jättämään niitä huomiotta.

Priden tukeminen menettää jopa hieman merkitystään, kun omien julkaisuiden alla annetaan vihapuheen kukoistaa valtoimenaan. Kenenkään mielipidettä on turha lähteä kommenttiosiossa käännyttämään tai vänkäämään, mutta perustellut vastaukset sille miksi yritys ja brändi ovat osana Pride-viikkoa, positiiviset kiitokset kehuista ja törkeimpien kommenttien moderointi pitäisi olla minimivaatimus osana oleville brändeille. Moderointia varmasti myös tapahtuukin, mutta tämä ei poista vuorovaikutuksen tärkeyttä.

Aktiivisempaa yhteisömanagerointia

Kommentteihin vastaamisella on iso merkitys, sillä aktiivisella yhteisömanageroinnilla saavutettaisiin isompi näkyvyys (win-win itse brändille ja Pridelle), osallistetaan yleisöä keskustelemaan tärkeästä aiheesta sekä annetaan kuva siitä, että yritys todella seisoo tapahtuman takana, eikä pidä sitä pelkkänä mahdollisuutena muodikkaaseen markkinointitempaukseen. Brändin äänen tulee kuulua myös kommenttikentässä eikä ainoastaan viimeisen päälle hioituissa copy-sloganeissa.

Iloista Pride-viikkoa! Olkaahan kiltisti kommenttiosioissa 😉 

Suvi Kinnunen

Author Suvi Kinnunen

Terävä kynä, terävä mieli. Olen nopeatempoisesta ympäristöstä ja ajattelusta syttyvä persoona, joka ei usko inspiraation odottamiseen.

More posts by Suvi Kinnunen

Leave a Reply