Presidentinvaalit 2018 sosiaalisessa mediassa

 

Presidentinvaalien ensimmäinen kierros ja ehdokkaiden ahkera kampanjointi huipentuu nyt sunnuntaina.  Osana ehdokkaiden kampanjaa on ollut sosiaalinen media, jolla voi olla hyvinkin suuri merkitys poliittisessa vaikuttamisessa. Mahdollisuudet ja potentiaali olisivat valtavat ja maailmalla sosiaalinen media onkin noussut jopa ratkaisevaksi tekijäksi monissa vaaleissa.

Suomessa sosiaalisen median roolia ei voi vielä kuvata ratkaisevaksi, vaikka omat presidenttiehdokkaamme ovat omien sanojensa mukaan panostaneet sosiaaliseen mediaan aikaisempaa huomattavasti enemmän. Konvertoituuko rahallinen panos näkyvyydeksi ja sitoutumisiin? Lähdimme selvittämään asiaa.

Miten presidenttiehdokkaat ovat onnistuneet?

 

Ehdokkailla oli hyvin erisuuruisia budjetteja varattuna tietoverkkoihin, kuten vaalirahoitusilmoituksissa on eritelty. Hieman hämärän termin alle kuuluu hieman muutakin kuin sosiaalinen media, mutta valtaosa tietoverkkoihin käytetyistä resursseista on oletettavasti käytetty juurikin sosiaaliseen mediaan.

Parhaiten äänestäjiä ovat onnistuneet sitouttamaan istuva presidentti Sauli Niinistö, Perussuomalaisten Laura Huhtasaari sekä Vihreiden Pekka Haavisto. Niinistö ja Haavisto ovat kuitenkin molemmat investoineet digitaaliseen viestintään Huhtasaarta huomattavasti suurempia summia. Huhtasaari on pystynyt hyödyntämään sosiaalista mediaa jopa 3-4 kertaa tehokkaammin kuin Niinistö ja Haavisto.

SDP:n Tuula Haatainen, Vasemmistoliiton Merja Kyllönen ja Keskustan Matti Vanhanen eivät suurista budjeteista huolimatta ole onnistuneet sitouttamaan äänestäjäkuntaansa. Haataisen 172 000 euron digitaalisen viestinnän budjetti oli ehdokkaista kaikkein suurin.

Tykkääjät ja seuraajat

 

Facebookissa ylivoimaisena ykkösenä on istuvan presidentin Sauli Niinistön kampanjasivu 77 tuhannella tykkääjällä, mutta Instagramissa ja Twitterissä ykkössijaa pitää Vihreiden presidenttiehdokas Pekka Haavisto. Haaviston 118 000 Twitter-seuraajasta osa paljastuu kuitenkin nopeasti katsomalla valekäyttäjiksi, joista onkin esimerkiksi uutisoitu jo tammikuun alussa.

Facebookissa ja Twitterissä Niinistöä ja Haavistoa lukuunottamatta ehdokkaiden sivutykkääjien ja seuraajien määrät ovat samaa luokkaa esimerkiksi monien kansanedustajien ja kuntapoliitikkojen kanssa, ollen noin 4 000 – 13 000. Instagramissa, joka on poliitikoille usein haastava kanava, hajonta on pienempää. Kaikilla ehdokkailla on Instagram-seuraajia alle 10 000.

On myös mielenkiintoista huomata, että Facebookissa kaikilla ehdokkailla on sivutykkääjiä yhteensä vain noin 150 000. Tämä on vain n. 5 – 6% kaikista suomalaisista Facebookia käyttävistä yli 18-vuotiaista.

Julkaisuihin sitoutuminen (engagement)

 

Siinä missä sivutykkääjien ja seuraajien määrä ei kerro juurikaan viestinnän vaikuttavuudesta, julkaisuihin sitoutumista voidaan pitää huomattavasti parempana mittarina.

Facebookissa sitoutumisten suhteen ehdokkaiden välinen hajonta on jo huomattavasti pienempää. Mittaamisen kohteena olleen seitsemän päivän aikana ehdokkaiden julkaisut keräsivät keskimäärin n. 13 000 sitoutumista, julkaisukohtaisen keskiarvon ollessa 413. Ehdokkaista reilusti yli keskiarvon asettuva vain Niinistö sekä Perussuomalaisten ehdokas Laura Huhtasaari. Kolme ehdokkaista jää jopa alle 6 000 sitoutumiseen. Myös julkaisua kohden eniten sitoutumisia ovat saaneet Niinistö ja Huhtasaari, jopa 3-6 kertaa muita enemmän.

Instagramissa Kansalaispuolueen Paavo Väyrynen, Keskustan Matti Vanhanen sekä Laura Huhtasaari eivät tehneet yhtään julkaisua kyseisen viikon aikana. Niin sitoutumisten kokonaismäärän kuin julkaisukohtaisen määrän kohdalla selvästi parhaiten omaa yleisöään olivat pystyneet sitouttamaan Niinistö sekä Haavisto.

Keskustelun herättäminen

 

Alla olevassa kuvassa esitetään sitä, kuinka paljon Twitter-käyttäjät ovat tägänneet ehdokkaita twiitteihinsä tai vastanneet ehdokkaiden twiitteihin. Parhaiten keskustelua ovat herättäneet Haavisto sekä Huhtasaari, noin 3 kertaa enemmän kuin valtaosa muista ehdokkaista.

 

 Mistä tulokset kertovat?

 

Sauli Niinistön ja Pekka Haaviston suosiota sosiaalisessa mediassa selittää heidän taustansa. Niinistö on istuva presidentti ja Haavisto oli Niinistön kanssa vastakkain vuoden 2012 vaalien toisella kierroksella, saaden yli miljoona ääntä. Miksi muut ehdokkaat, Haavisto mukaan lukien, eivät ole pystyneet haastamaan Niinistöä sosiaalisessa mediassa?

Koska heidän sisältönsä on ennalta-arvattavaa.

Tuleeko sinulle mieleen yhtään ehdokkaiden tempausta sosiaalisessa mediassa? Kuinka monen ehdokkaan julkaisuja tai mainoksia muistat edes nähneesi? Tuskin montaa.

Miksi julkaisuilla ei pyritä hakemaan yleisöltä reaktioita? Ei pyydetä reagoimaan, kommentoimaan, tykkäämään tai kertomaan mielipidettään. Miksi ehdokkaat eivät vastaa kommentteihin? Sosiaalinen media on oikein käytettynä poliitikon unelmatyökalu, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen monilla erilaisilla tavoilla. Missä ovat esimerkiksi Facebook Live -tentit äänestäjien kanssa tai rennot ehdokkaan itsensä kuvaamat Instagram Stories -sisällöt, kyselyitä ja muita eri alustojen ominaispiirteitä hyödyntäen?

Seuraavissa vaaleissa äänestävässä iässä olevat sukupolvet ja heidän äänensä ovat entistä merkityksellisempiä. Nämä nuoret ovat kasvaneet päätelaitteiden, sosiaalisen median vaikuttajien ja informaatiotulvan keskellä. Nämä äänestäjät eivät katso vaalitenttejä televisiosta, eivätkä lue pääkirjoituksia lehdistä, vaan valitsevat ehdokkaansa omalta päätelaitteeltaan.

 

Kirjoittaja on suunnitellut vaalikampanjoiden viestintää ja työskennellyt puoluejärjestölle. NoBot auttaa myös järjestöjä sekä poliittisia toimijoita viestimään sosiaalisessa mediassa. Jos koet olevasi osa harmaata massaa, ja haluat erottautua, ole yhteydessä: Elmo Eklund, 044 3313238, elmo.eklund@nobot.fi.

 

 

Data on kerätty ajanjaksolta 19.1.2018 – 25.1.2018, eikä näin ollen anna täydellistä kuvaa näkyvyydestä. Emme myöskään pysty analysoimaan sellaista sisältöä, jota on vain mainostettu julkaisematta sitä ehdokkaan kanavalla. Paavo Väyrynen ei ole tehnyt vaalirahoitusilmoituksen ennakkoilmoitusta, joten hänen osaltaan emme vertailleet budjettia ja sitoutumista.

Elmo Eklund

Author Elmo Eklund

More posts by Elmo Eklund