’’Jos tän brändin postauksessa oli nyt reachi noin iso ja sit engagementti noin huono, niin olisko pitänyt kuitenkin A/B-testata ennen kuin pistettiin se konversiopikseli sinne?’’

 

Mitä?

 

Oletko ikinä, syystä tai toisesta, löytänyt itsesi seuraavanlaisesta tilanteesta; istut neukkarissa ja juttelette jostakin työasiasta. Yhtäkkiä joku droppaa sanan jonka merkitys on sinulle täyttä hepreaa. Keskustelu jatkuu tämän sanan ympärillä ja sinä istut hiljaa lopun kokouksen ajan miettien miksi kaikki muut tuntuvat tietävän mitä nelikirjainen englannista väännetty lyhenne tarkoittaa.

Itse olen ollut tässä tilanteessa, muutamankin kerran. Alalle tullessani kokemusta ei ollut kertynyt vielä päivääkään markkinoinnin hommista, ja koulussa opitut viestinnän teoriat eivät tuntuneet auttavan kun puhuttiin strategisista mittareista. Opin sittemmin, että kokouksessa ei onneksi tarvitse hiljaa miettiä, miksi ei ymmärrä jotain sanaa, vaan kannattaa vaan kysyä. Tai googlettaa. (Hyvä vinkki jokaiselle alalla aloittavalle).

Markkinoinnin alaan liittyy erityisen paljon jargonia, joka tarttuu nopeasti myös omaan puhetyyliin. Myös Linkedin on oiva paikka bongata tätä.

Keräsin sinulle lyhyen selviytymisoppaan markkinointijargonin maailmaan, kuka sitten oletkin! Havainnollistamassa mukana markkinointiheikin tai -heidin tyypillinen lause.

 

Niche

’’Kyllähän me voitais sitä markkinoida, mut se on sit kyl todella niche.’’

Niche on markkinan osa, joka on erityisen spesifi ja tämän vuoksi myös pienikokoisempi. Niche markkina voi olla vaikeampi löytää, mutta heille voi olla helpompi kohdistaa myyntiä, sillä heidän tarpeensa ovat tarkkoja. Esimerkiksi korkokengät vegaaneille tai vaikka roiskeita kestävät käsilaukut imettäville äideille.

Call-to-Action

’’Sit laitetaan siihen viel call-to-action loppuun ni se toimii hyvin.’’

Call-to-action avautuu englannin kautta helposti. Se tarkoittaa jonkun, esimerkiksi sosiaalisen median mainoksen tai nettisivun, mukaan laitetusta lausetta tai vaikka nappulaa, joka johtaa välittömästi lukijan reaktioon; lukija jättää esimerkiksi kommentin tai sähköpostiosoitteensa.

Copy

’’Hei, Heidi, hyvä copy uudessa postauksessa! Pistä viis!’’

Ei, Heidi ei ole kopioinut mitään, eikä kyse ole kopiokoneestakaan. Termi ’copy’ tulee sanasta ’copywrite’, ja tarkoittaa yksinkertaistettuna tekstiä mainoksessa, esimerkiksi kuvan yhteydessä. (’Pistä viis’ taas tarkoittaa käden läpsäyttämistä toisen henkilön kanssa yläasennossa.)

Yhteisömanagerointi

’’Joo, mä yhteisömanageroin sitä postausta yömyöhään kun tuli niin paljon kommentteja.’’

Yhteisömanagerointi on hieno sana, joka tarkoittaa käytännössä asiakkaiden kommentteihin vastaamista. Brändin on tärkeää olla aidossa vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa sosiaalisessa mediassa, ja parhaassa tapauksessa tämä johtaa lojaalimpiin asiakassuhteisiin ja sitoutumisen kasvuun. (Yömyöhään sitä ei kyllä kannata ehkä tehdä.)

Kylmäsoitto

’’Jäbä veti tänää 10 kylmäsoittoo, kova!’’

Tähän voisin heittää jonkun vitsin jääkaapista, tai Suomen ilmastosta, mutta en heitä. Kylmäsoitolla tarkoitetaan myyntipuhelua johonkin tahoon, johon ei olla koskaan aikaisemmin otettu yhteyttä mitään kautta.

(Oma keksimäni) vitsi tulee sitten tässä:

Mikä on myyjän lempibändi?

– Coldplay

B2B ja B2C

’’B2C -brändejä meillä on enemmän asiakkaina, mutta tarkoitus kasvattaa B2Bsegmenttiä.’’

Tämä saattaa tuntua monelle itsestäänselvyydeltä, mutta tämä oli esimerkiksi itselleni yksi niistä termeistä, jonka olin kuullut sata kertaa alalle tullessani, ymmärtämättä mitä se tarkoittaa. B2B tulee sanoista ’business to business’ ja B2C ’business to customer’, eli kysessä termit, jotka kuvaavat sitä kuka myy, ja kenelle.

Engagement (suomalaisittain ingeichmentti)

’’Tässä postauksessa vois lisätä engagementtia jos ois joku kysymys tossa copyssa.’’

Markkinointijargon sisältää paljon (turhia) englanninkielisiä sanoja. Engagementilla tarkoitetaan sitoutumista, ja se liittyy lähinnä Facebook ja Instagram -markkinointiin. Sitoutuneita ihmisiä ovat ne, jotka ovat tykänneet tai kommentoineet postaukseesi, ja näiden perusteella näet myös sitoutumisasteen, jota voit sitten vertailla esimerkiksi aiempien postaustesi kanssa.

Konversio

’’Mitäs luokkaa siinä on sitte konversio rate?’’

Conversion rate, eli konversion aste kertoo, kuinka moni esimerkiksi nettisivun kävijöistä on tehnyt halutun toiminnon nettisivulla, esimerkiksi rekisteröitynyt, tilannut uutiskirjeen tai lisännyt jotakin ostoskoriin. Sitä voi mitata myös Facebook-mainoksissa; kuinka moni on nähnyt mainoksen ja jatkanut siitä eteenpäin halutulle sivulle. Facebook-pikselin avulla voit myös kohdentaa mainontaa niille, jotka kävivät nettisivullasi, kuitenkaan vielä viemättä esimerkiksi ostotapahtumaa loppuun.

Inbound

’’Tää tuli meille inboundina, mikä tarkottaa sitä et se Heikin suunnittelema mainos toimi.’’

Inbound on tavallaan potentiaalisen liidin ominaisuus, ja tarkoittaa sitä, että joku, esimerkiksi potentiaalinen asiakas, ottaa yritykseen itse yhteyttä kiinnostuneena. Tietyllä tapaa kylmäsoiton vastakohta.

A/B testaus

’’Laitoitko siihen A/B testauksen tulille?’’

Tapa, jolla testataan mainoksen tai kampanjan toimivuutta, niin että toisessa versiossa on muutettu jokin yksi yksityiskohta, mainokset ovat muuten samat. Testauksen avulla mainoksesta saadaan paras mahdollinen lopputulos.

Post reach (suomalaisittain riichi)

’’Täs oli kova riichi, mut tykkäyksiä silti aika vähän.’’

Post reach, eli tavoittavuus, on myös lähinnä Facebook ja Instagram -markkinoinnin termi, jolla kuvataan yksinkertaisesti sitä määrää ihmisiä, jotka postaus tai mainos on tavoittanut. Tavoittavuutta verrataan usein sitoutuneisuuteen.

 

Loppuun vielä lyhyt muistilista yleisimmistä markkinoinnin lyhenteistä!

KPI= Key Performance Indicator, eli tärkeimmät mittarit menestyksen mittaamiseen

CPI= Cost per Impression, eli yhden näyttökerran hinta

CPC= Cost per Click, eli yhden klikkauksen hinta

CPM= Cost per Mille, eli tuhannen henkilön hinta

ROI= Return on Investment, eli sijoitetun rahasumman tuotto

SEO= Search Engine Optimization, eli hakukoneoptimointi

 

 

JOS, tästä mahtavasta oppaasta huolimatta tämä kaikki tuntuu vaikealta, tai koet että kaipaisit kumppania engagementtisi kasvattamiseen, ota rohkeasti meihin yhteyttä!

 

Sara Keinänen

Author Sara Keinänen

Sosiaaliseen mediaan ja visuaaliseen viestintään intohimoisesti suhtautuva sisällöntuottaja, yhteiskuntatieteiden kandidaatti, instagram-addikti ja Antti Tuisku-fani. Parasta on glitterbileet.

More posts by Sara Keinänen

Leave a Reply