Nordic Business Forum ei jättänyt osallistujia tänäkään vuonna kylmäksi. Mielenkiintoiset puhujat pitivät huolen vieraiden inspiroitumisesta kokonaisen kahden päivän ajan. Kaikki esitykset olivat ajatuksia herättäviä, mutta (ainakin) somekansaa edustaville puhujista kaksi tuntui olevan yli muiden: Gary Vaynerchuk ja Seth Godin. Siksi tässä blogipostauksessa käsitellään ainoastaan heidän näkemyksiään. Näkemyksistä oli vaikea valita parhaita, koska erityisesti Vaynerchukin puheenvuoro olisi ollut helppo allekirjoittaa sanasta sanaan.

Rääväsuisesta Vaynerchukista inspiroituneena valitsimme kuitenkin kolme vinkkiä, jotka markkinoinnista vastaavien kannattaisi ottaa välittömästi huomioon ja käyttöön. Pidä huoli, että hyödynnät Nordic Business Forumista ammennettuja oppeja koko rahan edestä – älä tyydy vain inspiroitumaan ja retwiittaamaan latteita suoria lainauksia vaan ammenna seminaarin sisältö käytäntöön.

seth-godin-nordic-business-forum-2016-nobot-fi

Kuinka sovellat ohjetta: 

Oletko kirjoittamassa yrityksesi tai omaan blogiisi tekstiä NBF:n highlighteista? Pohdi hetki kirjoitatko samanlaisen kirjoituksen, kuin kaikki muutkin: kehut monipuolista puhujakattausta, hyvää tunnelmaa, referoit ja lainaat kohdat joista kaikki ovat jo nähneet 500 twiittiä ja 15 blogitekstiä. Vai teetkö jotain muuta, kuten ehdotat miten saatuja vinkkejä voisi soveltaa työarkeen, keräät yhteen parhaat twiitit tai kirjoitat verkostoitumisesta ja kokemuksista Brellan kanssa? Entäpä ”NBF Do’s and don’ts?” Vaihtoehtoja on lukuisia, mutta silti moni sortuu ainoastaan toistamaan keskeisen sisällön. Sama vinkki pätee tavalliseen blogin kirjoittamiseen, käytä aikaa näkökulman hakemiseen, jotta erotut joukosta.

Uskalla olla jotain mieltä. Uskalla rajata jotain pois. Uskalla jakaa parhaat vinkit, mitä ikinä keksit. Ansaitset huomion tekemällä erilaisesti, rohkeasti ja avoimesti. Hajuttomia ja mauttomia sisältöjä riittää. Huomion ansaitsemisen yksi tärkeimmistä seikoista on otsikointi.

gary-vaynerchuk-nordic-business-forum-2016-nobot-fi

Kuinka sovellat ohjetta:

Onko yrityksesi Facebookissa? Mikäli vastasit kyllä, mainostatteko Facebookissa? Mikäli ette, nyt on aika kokeilla. Ei ole mitään mieltä panostaa sisällöntuotantoon, ellei sitä kohdenneta oikealle yleisölle. Facebook-mainonta ei ole rakettitiedettä. Kaikkien markkinoinnista vastaavien tulisi ymmärtää Facebookin Ads manageria ja sen perusteet. Saatat maksaa moninkertaisia summia välikädelle, joka tekee puolestasi asioita, jotka ovat täysin opeltavissa ja eivät ajallisesti niin mittavia toimenpiteitä, kun luultavasti oletat. Mikäli ulkoistat mainostamisen, pidä huoli että ymmärrät itse mainonnan perusteet, ja sinulla on kumppani, jonka työn jäljen tiedät, ja mihin olet tyytyväinen. Jos et tiedä, mitä (sinun brändiisi liittyen) Facebookissa tarkalleen mainostetaan, sinun ehdottomasti pitäisi.

seth-godin-nordic-business-forum-2016-nobot

Näin sovellat:

Olethan oikeasti yhden klikkauksen päässä? Tee löytämisesi helpoksi, yksityiskohdista lähtien. Onko firmasi esimerkiksi Twitterin kuvauksessasi (nimim. monesti kävin katsomassa #NBForum2016-hashtagilla twiitanneita, joiden profiilista en päässyt yhdellä klikkauksella yritykseen.) Tiedätkö pahimmat kilpailijasi? Jos et, niin kannattaa tutustua heihin pikimmiten. Et voi ymmärtää mikä saa asiakkaasi ennemmin klikkaamaan sinun luoksesi, kuin kilpailijoiden, jos et tiedä mihin sinua verrataan. Kun haet Googlesta toimijaa, kuinka korkealla olet listalla? Näkyvyyttäsi Googlessa nostaa esimerkiksi kotsivujen hyvin tehty SEO, eli hakukonenäkyvyyden optimointi, joka on tehokas tapa kasvattaa sivustosi kävijöiden ja samalla potentiaalisten asiakkaiden määrää. Hakemalla esimerkiksi ’sosiaalisen median toimisto’, näet, että me otamme tämän vakavasti. Netti on pullollaan vinkkejä SEOn parantamiseksi. Esimerkiksi täältä löytyy helppoja tapoja parantaa WordPress-pohjaisten sivujen hakukonenäkyvyyttä.


Kotiläksyt:

Valitse blogia kirjoittaessasi uudenlainen näkökulma tutun ja turvallisen sijaan. Otsikointi!

Uskalla herättää huomiota ja kerro parhaat vinkkisi eteenpäin.

Opettele käyttämään Facebookin Business ja Ads Manageria.

On ennemmin sääntö, kuin poikkeus, että sisältö pitää kohdentaa.

Pidä huoli, että yrityksesi yhteystiedot ovat helposti saatavilla kaikkialla somessa.

SEO kuntoon!

Bonusvinkki ensi vuotta varten: Nordic Business Forumista twiitatut suorat lainaukset alkavat olla jo vähän nähtyjä. Paljon mielenkiintoisempaa ovat omat ajatukset tai mietteet, joissa asiaa on hieman jo pureskeltu. Tuo rohkeasti esiin oma persoona, ajatukset ja harkitut pointit!

 

 

Suvi Kinnunen

Author Suvi Kinnunen

Terävä kynä, terävä mieli. Olen nopeatempoisesta ympäristöstä ja ajattelusta syttyvä persoona, joka ei usko inspiraation odottamiseen.

More posts by Suvi Kinnunen