Oletko ikinä miettinyt miksi näet tietyn Facebook-mainoksen? Todennäköisesti olet. On olemassa lukuisia erilaisia tapoja, joilla yritykset voivat kohdentaa sinulle haluamaansa viestiä Facebookin avulla. Avaan tässä kirjoituksessa niistä muutaman.

 

Mietit työpaikallasi ennen lounasaikaa mihin oikein menisit lounaalle ja samalla näet vieressä sijaitsevan ravintolan lounastarjouksen uutisvirrassasi.

Kyllä. Ravintola pystyy kohdentamaan mainontaa henkilöille, jotka työskentelävät lähialueella ja ajastamaan sen niin, että näet mainontaa vain vähän ennen lounasaikaa.

 

Shoppailit eilen illalla tietokoneellasi verkkokaupassa ja laitoit 4 erilaista tuotetta ostoskoriin, mutta jätit ne kuitenkin ostamatta. Tänään huomasit matkalla töihin uutisvirrassasi kyseisten tuotteiden mainokset.

Kyllä. Verkkokauppa pystyy kohdentamaan ostoskoriin asettamiasi tuotteita sinulle, jotta he saavat sinut takaisin ja jatkamaan ostoksiasi.

 

Luit blogikirjoituksen lenkkeilystä ja samassa kirjoituksessa mainittiin ohimennen uudet lenkkitossut jotka lisäävät mukavuutta lenkkeilyyn. Seuraavana päivänä huomasit mainoksen samoista lenkkitossuista uutisvirrassasi.

Kyllä. Lenkkitossuja myyvä yritys pystyy kohdentamaan blogiyhteistyötä tehneen bloggaajan avulla mainontaa kyseisistä tuotteista kirjoituksen lukeneille ihmisille.

 

Katsoit aamulla fiilisvideon Tallinnan joulumarkkinoilta. Illalla huomaat uutisvirrassasi mainoksen halvoista lauttalipuista Tallinnaan.

Kyllä. Matkoja myyvä yritys pystyy kohdentamaan sinulle mainontaa videosisällön kiinnostuksen perusteella.

 

Sinulla ja ystävälläsi on samoja kiinnostuksen kohteita. Hän kertoi sinulle viikko sitten aloittaneensa katsomaan Viikinkejä HBO Nordicilta ja nyt näet kyseisen sarjan mainoksia uutisvirrassasi.

Kyllä. Palveluntarjoaja pystyy luomaan palveluun kirjautuneista henkilöistä lookalike-yleisön ja kohdentamaan tällä tavoin heille mainontaa.

 

Osallistuit yrityksen järjestämään kilpailuun sähköpostilla ja samalla tilasit heidän kuukausittaisen uutiskirjeen. Viikon päästä huomasit uutisvirrassasi mainontaa yrityksen palveluista.

Kyllä. Yritys pystyy kohdentamaan mainontaa uutiskirjeen tilaajille.

 

Olet matkalla Tukholmassa ja huomaat uutisvirrassasi suomalaisille turisteille osoitettua mainontaa.

Kyllä. Yrityksellä on mahdollisuus tavoittaa tiettyyn kaupunkiin matkustaneita ihmisiä, jotka puhuvat haluttua kieltä.

 

Nyt tiedät.

 

Tässä kirjoituksessa käsiteltiin vaiin muutama yleisimmistä ja suoraviivaisimmista tavatoista kohdentaa haluttua viestiä kohderyhmille. Omasta mielestäni on todella mielenkiintoista nähdä Facebookin kehittävän jatkuvasti uusia työkaluja ja tapoja löytää haluttu yleisö.

 

Mitä ajatuksia sinulle heräsi näistä mahdollisuuksista?

 

ps. Voit klikata Facebookissa mainoksen yläkulmassa olevaa nuolta ja valita valikosta ”miksi minä näen tämän?”, jolloin saat osittaisen vastauksen kysymykseesi. 

 

Teemu Puuska

Author Teemu Puuska

Brace yourselves winter is coming..

More posts by Teemu Puuska