Mikä on brändi?

 

Brändi on mielenkiintoinen käsite ja ilmiö, ja välttämätön ainesosa menestyksekkään yrityksen reseptissä. Nykypäivänä brändi voi rakentua lähes minkä tahansa ympärille, ja henkilöbrändäyksestä on tullut sosiaalisen median ajan uusin trendi ja tapa työllistää itsensä. Mutta mikä brändi oikein on?

 

Listasimme 10 markkinoinnin ammatilaisen määritelmät siitä, mitä brändi heidän mielestään on.

Aloitetaan jo 1960-luvulla American Marketing Associationin tekemästä määritelmästä, joka on enemmän tai vähemmän siitä asti toiminut pohjana monille brändimääritelmille.

1. ’’Nimi, termi, muotoilu, symboli tai muu ominaisuus, joka erottaa yrityksen tuotteen muista vastaavista. Brändin oikeudellinen nimi on tavaramerkki.’’ – American Marketing Association

2. ’’Brändäys on taidetta, joka yhdistää sen, mitä haluat ihmisten ajattelevan yrityksestäsi, ja mitä ihmiset todella ajattelevat yrityksestäsi.’’ – Jay Baer, The Now Revolution -kirjoittaja

3. ’’Brändi on syy valita.’’ – Cheryl Burgess, Blue Focus Marketing

4. ’’Brändi on symboli kaikesta, mikä jättää henkisen kuvan brändin identiteetistä.’’ – Leo Burnett

5. ’’Brändit voidaan jakaa vanhoihin ja uusiin.
• Vanha brändäys. Mainostajat huutavat huolellisesti mietittyjä viestejä kuluttajille, jotka eivät halua kuulla niitä.
• Uusi brändäys. Mainostajat kuuntelevat nöyrästi, mitä kuluttajat puhuvat brändeistä ja toimivat sen mukaan ja kehittävät uusia innovaatioita ansaitakseen jatkossakin asiakkaidensa luottamuksen.’’
Dr. Augustine Fou – Marketing Science Consulting Group, Inc.

6. ”Brändisi on mitä asiakkaasi sanovat että se on. Markkinoijana tämä merkitsee sitä, että vaikka brändi on kuluttajan ja tuotteen emotionaalinen suhde, brändin on silti oltava jatkuvassa yhteydessä asiakkaisiinsa.’’ Neil Feinstein – True North

7. ’’Brändi on joukko odotuksia, muistoja, tarinoita ja suhteita, jotka yhdessä saavat kuluttajan tekemään päätöksen valita toinen tuote tai palvelu.’’ – Seth Godin, Linchpin -kirjoittaja

8. ’’Brändäys on organisaatiosi muuntaminen persoonallisuudeksi. Brändäys on, kuka olet, ja miten erotut joukosta.’’ – ’Dave Kerpen, Likeable Media

9. ’’Brändi on tuotteen ominaisuuksien summa: sen nimi, pakkaus ja hinta, sen historia, maine ja tapa, jolla sitä mainostetaan.” – David Ogilvy, On Advertising -kirjoittaja

10. ’’Brändäys on se, mitä laiskat ja tehottomat markkinointi-ihmiset tekevät kuluttaakseen aikaansa ja näyttääkseen kiireisiltä.’’ – David Meerman Scott, Real-Time Marketingin and PR -kirjoittaja

Sara Keinänen

Author Sara Keinänen

Sosiaaliseen mediaan ja visuaaliseen viestintään intohimoisesti suhtautuva sisällöntuottaja, yhteiskuntatieteiden kandidaatti, instagram-addikti ja Antti Tuisku-fani. Parasta on glitterbileet.

More posts by Sara Keinänen