Mainonta sosiaalisessa mediassa on osa kattavaa sosiaalisen median suunnitelmaa

Voisi kuvitella, että loistava sisältö sosiaalisessa mediassa saa aina tykkäyksiä ja katselukertoja. Totuus kuitenkin on, että orgaanisesti katselukertoja ja yleisön sitoutumista on erittäin haastava saada ilman strategista taktikointia julkaisuajan ja erityisesti ilman tarkan kohdennuksen apua. Lisäksi tarvitaan vielä monenlaista optimointia ja avainsanojen kanssa soveltamista, jotta hyvänkin sisällön edes joku löytäisi kaiken informaation joukosta. Seuraavaksi listattuna on viisi syytä, miksi mainontaa kannattaa sosiaalisessa mediassa ostaa.

1. Se on edelleen edullista

Sosiaalisessa mediassa maksettu markkinointi on edelleen huomattavasti printtimediaa halvempaa. Emme voi tietää, miten tulevaisuudessa tulee käymään, joten nyt kannattaa vielä hyödyntää esimerkiksi Facebookin loistavia mainostyökaluja. Facebook on pysynyt edullisempana markkinointipaikkana verrattuna muuhun mediaan, mutta samalla se on laskenut yritysten orgaanista näkyvyyttä huomattavasti. Orgaanista näkyvyyttä saadakseen julkaisussa tulee olla tykkäyksiä, jakoja sekä kommentteja. Julkaisuajankohdalla on myöskin väliä, mutta parhaiten näkyvyyttä saa muuttamalla sisältö maksetuksi mainokseksi.

2. Parempi kohdennus

Edelleen Facebook hyvänä esimerkkinä muun muassa kohdentaa käyttäjilleen heitä kiinnostavaa sisältöä, joka perustuu Facebookin omaan algoritmiin. Instagramin kuvavirta on myös nykyään samanlaiseen algoritmiin perustuva, joten maksettua mainosta kohdentamalla päätyy varmemmin oikean ryhmän somekanaville.

Kohdentamisessa tärkeintä on tiedostaa tasan tarkkaan oma kohdeyleisö, jolloin pystytään erittäin tarkoilla määritelmillä kohdentamaan sisältö oikeille ihmisille. Maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa pystyy kohdentamaan paljon paremmin kuin orgaanista sisältöä. Näin saat oman äänesi kuuluviin ja vielä sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka mitä luultavimmin ovat jo muutenkin kiinnostuneita yrityksesi kaltaisista palveluista tai tuotteista.

3. Mainonta = enemmän sitoutumista

Kun sisältö on kohdennettu oikein, sen tavoittavat ihmiset, jotka klikkaavat ja tykkäävät sisällöstäsi paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin tavallisesti. Julkaisu saa sitä enemmän näkyvyyttä, mitä enemmän siihen on sitouduttu, joten maksamalla mainoksesta saat samalla lisää myöskin orgaanista näkyvyyttä juuri sitoutumisen ansiosta.

Lisäksi sisältö kannattaa suunnitella niin, että se houkuttaa yleisöä kommentoimaan ja jakamaan sitä. Voit ihan rohkeasti pyytää tykkäyksiä seuraajiltasi, sillä siihenhän sosiaalinen media perustuu. Vaikka siis maksaisit julkaisusi mainostamisesta, on erittäin tärkeää edelleen luoda mahdollisimman mielenkiintoista ja koukuttavaa sisältöä.

4. Laajempi näkyvyys

Hyödyntämällä maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa saavutetaan enemmän katsojia ja samalla taataan laajempi näkyvyys, joka on usein tavoitteena sosiaalisen median markkinoinnissa.  Mainonta sosiaalisessa mediassa tarkoittaa tuotetulle sisällölle enemmän sitoutumista ja näkyvyyttä.

5. Tulosten mittaaminen

Monissa sosiaalisen median kanavissa saat maksamalla tietää hieman enemmän tärkeistä luvuista liittyen julkaisuihisi. Nykyään löytyy myöskin sivustoja sekä palveluita, jotka tarjoavat sinulle tarkkoja analyysejä parhaista julkaisuajoista sekä muuta hyödyllistä tietoa, jota voi hyödyntää oman sosiaalisen median näkyvyyden lisäämiseksi. Esimerkiksi tässä on juuri edellä mainitun kaltainen sivu, jota saat testata ilmaiseksi.

Tulosten mittaaminen on olennaista sosiaalisen median markkinoinnin tuloksellisuuden selvittämisessä. Sillä tavoin pystytään myöskin selvittämään, mitä yritys voisi tehdä vielä paremmin ja mitä luvuista päätellen voidaan oppia.

 

Marianne Sendenali

Author Marianne Sendenali

More posts by Marianne Sendenali