Oletko vielä ehtinyt kokeilemaan Facebookin livelähetyksiä? Monet organisaatiot ovat hyödyntäneet livemahdollisuutta onnistuneesti, mutta myöskin vähemmän onnistuneesti. Livelähetykset antavat mukavan lisämausteen Facebook-kilpailuihin ja niitä onkin nähty jonkin verran esimerkiksi kuluttajapuolen tuotteiden sosiaalisen median markkinoinnissa.

Live-kilpailut poikkeavat normaaleista sosiaalisen median kilpailujulkaisuista niiden reaaliaikaisen luonteensa myötä. Ne ovat piirun verran jännittävämpiä, ja tuntuvat herkemmin (tietysti hieman toteutuksesta riippuen) pelinomaisilta pelkän arvonnan sijaan. Pelilliset live-kilpailut myös antavat oikeasti osallistujille mahdollisuuden vaikuttaa voittomahdollisuuksiin, varsinkin jos palkintoja jaetaan lähetyksen aikana useampia.

Koska livekilpailu tapahtuu reaaliajassa, nostaa se yleisön sitoutumista ja julkaisun näkyvyyttä. Facebookin algoritmin suosio videota, ja erityisesti live-videota kohtaan edesauttaa tätä. Normaalin kilpailujulkaisun viikkojen tai kuukausien päässä häämöttävä arvonnan suorittaminen unohtuu herkästi monelta. Mikäli tavoitteenasi on välitön ja suuri näkyvyys, live-kilpailut ovat tähän erinomainen keino. Tämä voisi sopia erinomaisesti esimerkiksi erinäisten uutuuksien lanseeraamiseen.

Miksi kokeilla live-kilpailua?

Annat yrityksestäsi helposti lähestyttävämmän kuvan

Live-kilpailu ja sen reaaliaikainen moderointi antaa yrityksestäsi helpommin lähestyttävän kuvan. Hyvä idea saa ihmiset viettämään aikaa brändiisi nivotun livekilpailun sisällön parissa. Kilpailun moderoinnilla ja aktiivisella yhteisömanageroinnilla saat arvokasta lisätietoa ja tuntumaa sosiaalisen median seuraajistasi samalla sitouttaen heitä entisestään brändiisi.

Sitoutat fanikuntaasi paremmin

Julkaisuformaattina live on luonnostaan sitouttavaa. Hyvin luotu kilpailusisältö aktivoi ihmisiä tykkäämään, kommentoimaan ja jakamaan, jonka avulla kasvatetaan fanikunnan sitoutuneisuutta sekä julkaisun näkyvyyttä. Olennaisessa osassa sitoutuneempaa yleisöä kohti on jo aiemmin mainittu yhteisömanagerointi – on tärkeää, että kilpailukommentteja huomioidaan muutenkin kuin niistä tykkäämällä.

Erottaudu joukosta ja hyödynnä fanien mielipiteitä

Live-kilpailut ovat oiva tapa myös erottautua joukosta, sillä ne eivät ole vielä kovinkaan yleisiä. Samalla voit saada myös reaktioita ja vastauksia nopeasti. Livekilpailuita voi hyödyntää myös tuotekehityksessä, sillä niissä on mahdollisuus saada yleisöltäsi välitöntä palautetta ja mielipiteitä, jotka voivat osoittautua arvokkaiksi tulevaisuudessa. Tämä voi antaa sinulle myös lisävinkkejä ja ideoita tulevia sosiaalisen median sisältöjä varten!

Onko live-kilpailu aina paras vaihtoehto?

Se, onko live-kilpailu organisaatiollesi paras vaihtoehto, riippuu hyvin monesta eri tekijästä, mutta ennen kaikkea kohdeyleisöstäsi. Pohdi, kuinka fanikuntasi omaksuisi live-kilpailun ja lähetyksen konseptin. Joka tapauksessa muista, että kilpailun tulee olla helppo ja selkeä, jotta kynnys osallistumiseen pysyy matalana. Live-lähetyksistä ei tule sivustotykkääjille etukäteen ilmoitusta, elleivät he ole tilanneet tästä erikseen ilmoituksia. Siksi live-kilpailua järjestäessä tulee ottaa huomioon sen ennakkomarkkinointi. Facebookissa on kätevä julkaisumuoto, josta live-kilpailusta kiinnostuneet voivat etukäteen tilata itsellensä ilmoituksen live-lähetyksen alkaessa. Muistuta kilpailusta ahkerasti, vähintään pari, kolme kertaa.

Kolme vinkkiä onnistuneeseen live-kilpailuun

1.  Koukuttava idea ja selkeä toteutus ovat avainasemassa, jotta kynnys osallistumiseen ei kasva liian korkeaksi.

2. Reaaliaikainen vuorovaikutus ja moderointi kilpailuun osallistuvien kesken on merkittävässä roolissa, sillä sen avulla saadaan lisäosallistujia ja lisäkommentteja, jotka taas kasvattavat näkyvyyttä. Lisäksi henkilökohtaisesti kommentteihin vastaaminen sitouttaa osallistujia brändiisi.

3. Muistuta kilpailusta tarpeeksi usein, jotta saat sille osallistujia. Valitse live-kilpailun ajankohta huolella kohderyhmäsi mielessä pitäen. Yleisesti ottaen alkuillat ovat hyviä ajankohtia. Katso Facebook-sivusi takaa ajankohta, jolloin fanikuntasi on aktiivisimmillaan ja käytä tätä tietoa hyödyksesi.

Tutustu tästä tänä keväänä Haribolle järjestämäämme Facebookin live-kilpailuun, jossa kyseessä 45 minuutin mittainen karkkiruletti kirvoitti yli 20 000 reaktiota.

Aktivoivalla sisällöllä yli miljoona orgaanista näyttökertaa.

Yhteistyön tavoitteena oli sitouttaa ja tavoittaa sosiaalisen median sisällöillä entistä enemmän yleisöä.

Lue koko case
Suvi Kinnunen

Author Suvi Kinnunen

Terävä kynä, terävä mieli. Olen nopeatempoisesta ympäristöstä ja ajattelusta syttyvä persoona, joka ei usko inspiraation odottamiseen.

More posts by Suvi Kinnunen