Elämme informaatiotulvassa yltäkylläisyyden maailmassa, myös Facebookin kilpailuiden suhteen. Jaetaan puhelimia, skoottereita, ämpäreitä, karkkia – you name it. Kilpailut ovat suureksi osaksi sääntöjen vastaisia tykkää ja jaa -tyylisiä. Ylläolevalle twiitille täysi komppi – tykkää ja jaa -kilpailut ovat tänä päivänä ihan nou nou.

Arvoisat yritykset. Jos haluatte sisältöä jaettavan, tehkää sellaista sisältöä, jonka ihmiset haluavat jakaa. Mantra alkaa toki olla loppuun kulunut, mutta jos Facebook-kilpailuun osallistumisen ehtona on pakote jakaa sisältöä, voi miettiä, onko sisältö ylipäätään julkaisemisen arvoista? Kaikenlaiset vaatimukset jakamisesta ja kavereiden tägäyksestä ovat Facebookin sääntöjen vastaisia. Tätä toki kierretään erinäisillä lauserakenteilla, kuten ”Kerro meille, kenet kaverisi haluaisit ottaa mukaan’, jolloin monet samalla merkitsevät siihen ystävänsä. Usein myös todetaan, että ’Saa jakaa, saa tykätä’.

Kannattaa miettiä, miksi ylipäätään järjestää Facebook-kilpailu  – mitä sillä tavoitellaan?

Tarpeeksi hyvällä palkinnolla saa varmasti pöhinän ja suuren näkyvyyden aikaiseksi, mikä on erittäin hyvä asia esimerkiksi uuden tuotteen tai palvelun lanseeraamiseksi, mutta jos tavoite on saada lisäasiakkaita ja myyntiä, kannattaa miettiä hieman pidemmälle. Ilmainen tavara ja palkinnot viehättävät monia. Suurelle osalle ei merkitse paljoakaan se, mistä ilmainen tavara tulee. On jopa ihmisiä, jotka jopa harrastavat eri Facebook-kilpailuita. Monesti kommenttikentät täyttyvät T&J -kommenteista, vaikka kilpailussa pyydettäisiin tekemään jotain täysin muuta osallistuakseen, mikä on hyvä osoitus uudenlaisesta, kapeakatseisestakin kulttuurista, jossa osallistutaan jokaikiseen arvontaan ja kilpailuun lukematta edes mitä kilpailun ohjeissa sanotaan. Lopputuloskin on usein sama, yksi onnellinen voittaa asian X, unohtaa sen hetken kuluttua ja kommenttikentässä naristaan, kun ei koskaan voiteta mitään.

Facebook-kilpailuun osallistuville voi antaa esimerkiksi alennuskoodin tai jonkin muun edun, joka vaikuttaa positiivisesti myös myyntiin. Kannattaa miettiä, millaista sisältöä ennen kilpailua on julkaistu. Monet saattavat selata yrityksen profiilia, kun ovat osallistuneet kilpailuun. Mieti myös palkintoa – esimerkiksi ämpärit ovat menestyneet useaan otteeseen sosiaalisessa mediassa ja on hauska seurata, kuinka perähikiän H-rautakauppa arpoo 9 kiloa karkkia tai muuta vastaavaa, jotka eivät suoranaisesti liity yrityksen toimintaan mitenkään. Tässä ei ole mitään vikaa, mutta pohdi olisiko viisaampaa arpoa esimerkiksi joitain omia tuotteita, joiden hyvät käyttökokemukset voivat levitä puskaradion myötä eteenpäin?

 *Protip – tee facebook-kilpailu videomuodossa, esimerkiksi cinemagraphina, jonka jälkeen voit luoda yleisön kilpailuun osallistuneista (eli julkaisuun sitoutuneista.)

Facebook-kilpailu -säännöt

Saat tehdä:

Voit pyytää kilpailuun osallistuvia tykkämään/kommentoimaan oman sivusi julkaisuista + kommenteista sekä lähettämään yksityisviestin kilpailuun osallistuaksesi.

Et saa tehdä:

Et saa vaatia jakamaan sisältöä, et saa vaatia tägäämään kavereita tai vaatia jakamaan kavereiden sivuille. Sivutykkäys ei myöskään saa olla kilpailuun osallistumisen ehtona. (Tätäkin kierretään esimerkiksi kertomalla, että arvonta suoritetaan kun xx määrä sivutykkäyksiä on täynnä, eli omalla sivutykkäyksellä voi edesauttaa ja nopeuttaa arvonnan suorittamista.)

Kerro säännöt selkeästi. Facebookin sääntöjen mukaan tulee vapauttaa Facebook kaikesta vastuusta sekä todeta ettei Facebook hallinnoi eikä suosittele kilpailua millään tavalla.

Suvi Kinnunen

Author Suvi Kinnunen

Terävä kynä, terävä mieli. Olen nopeatempoisesta ympäristöstä ja ajattelusta syttyvä persoona, joka ei usko inspiraation odottamiseen.

More posts by Suvi Kinnunen