Mikä on Facebook Blueprint?

Facebook voi hyvin, kun sen sisältöä tuottavat markkinoijat voivat hyvin. Tästä syystä Facebook on halunnut tarjota markkinoijille alustan, jonka avulla pystyy kouluttamaan itseään Facebook-mainonnan parissa.

Facebook Blueprint on maailmanlaajuinen keväällä 2015 julkaistu Facebook- ja Instagram-markkinoinnin koulutusohjelma. Se sisältää muun muassa verkkokursseja, webinaareja sekä mahdollisuuden suorittaa näiden pohjalta Blueprint-sertifikaatin, jolla osaamisen pystyy myös todistamaan. Vuoden 2016 lopussa sillä oli maailmanlaajuisesti lähes puoli miljoonaa käyttäjää.

Kurssit Blueprintissa

Blueprintin kurssivalikoima on laaja. Kurssit on jaettu kategorioihin, joita ovat esimerkiksi Instagram, kohdennus, raportointi ja analytiikka sekä julkaisijan työkalut. Kategoriat sisältävät pienempiä kokonaisuuksia, joista saa todella yksityiskohtaista tietoa liittyen kyseiseen aiheeseen. Facebook arvioi, että yhteen kurssiin käytetään keskimäärin 20 minuuttia aikaa.

Voit luoda Blueprintissä ”oman polkusi”, johon voit itse määritellä mistä aihealueista haluat kursseja suorittaa ja edetä sen mukaan. Jos esimerkiksi koet että joku aihealue on jo tuttu, voit valita ne aihealueet joista itse koet tarvitsevasi eniten tietoa. Aihealuiden lopussa pääset myös testaamaan tietoasi muutamalla kysymyksellä, jotka liittyvät juuri opiskelemaasi aiheeseen. Tämä toimii ainakin omasta mielestäni hyvänä kertauksena.

Blueprint-sertifikaatti

Blueprintissä voit opiskella mainontaa ja suorittaa kursseja ilman sen suurempaa tavoitetta, mutta voit myös tähdätä sertifikaatin suorittamiseen, jonka suorittaminen tuli mahdolliseksi syksyllä 2016. Sertifikaattia varten tulee suorittaa loppukoe, joka testaa kokonaistietämystäsi mainonnasta Facebookissa ja Instagramissa.

Kokeita tulee suorittaa kolmesta mahdollisesta vähintään kaksi. Pakollinen koe vaatii tietämystä yleisesti Facebook-mainonnasta ja sivujen ylläpidosta. Tämän lisäksi tulee suorittaa joko tarkemmin kampanjoiden suunnitteluun tai mainonnan ostamiseen paneutuva koe. Parhaassa tapauksessa suoritat toki kaikki kolme. Facebook kertoo erikseen mitä aihekokonaisuuksia kannattaa opiskella mitäkin koetta varten ja pystyt myös tekemään harjoituskokeita ennen varsinaista koetta. Kannattaa muistaa, että varsinaisen kokeen kysymykset ovat huomattavasti vaikeampia, kuin Blueprintin ”testaa tietosi” – kysymykset, joten kokeeseen kannattaa valmistautua kunnolla.

Hyväksytyn kokeen jälkeen saat suorituksesi mukaisen sertifikaatin. Voit ladata sertifikaatin esimerkiksi johonkin sosiaalisen median tilillesi tai linkittää mukaan sähköpostin lopputervehdykseen. Sertifikaatin logo ei ole kuitenkaan pelkkä kuva, vaan sitä klikkaamalla ihmiset saavat selville mitä kursseja ja kokeita olet suorittanut Blueprintissä.

Miksi sertifikaatin sitten suorittaisi? Koe ei ole mikä tahansa testi, jonka jokainen läpäisee vaikka silmät kiinni. Se vaatii kokeneemmaltakin mainostajalta preppausta aihealueista. Täysin ilman kokemusta opiskelemaan lähtevä henkilö voi tarvita opiskeluun kymmeniä tunteja Blueprintin parissa. Koe on myös todella tarkka ja sitä varten tulee esimerkiksi tunnistuttaa henkilöllisyys ja kameran välityksellä todistaa se, että mitään muistiinpanoja tai muita vastaavia ei koetilassa ole. Tiukoilla säädöksillä ja vaikeilla kysymyksillä Facebook varmistaa, ettei huijausta tapahdu ja sertifikaatti säilyttää tulevaisuudessakin arvostuksensa.

Serifikaattikoe:

  • Hinta 150 dollaria
  • Epäonnistuneen kokeen jälkeen voi kokeilla uudestaan aikaisintaan 30 päivän päästä (maksaa myös 150 dollaria)
  • Sertifikaatti voimassa 12 kuukautta, jonka jälkeen saat mahdollisuuden uuteen kokeeseen
  • 50-65 kysymystä ja aikaa 75 minuuttia

Miksi NoBotin kaikki työntekijät tekevät Blueprintin?

Haluamme NoBotilla tarjota Blueprintin avulla todisteen osaamisestamme Facebookin ja Instagramin parista ja tämän takia työntekijämme tulevat suorittamaan Blueprint- sertifikaatin. Sen lisäksi, että pystymme näyttämään asiakkaille osaamistaitomme, pystymme myös työyhteisön sisällä jakamaan helposti tehtäviä, kun tiedämme että jokainen osaa ja pystyy niistä suoriutumaan. Se siis toimii myös itsellemme loistavana oppimisympäristönä.

Voit itse miettiä, että haluaisitko auton kuljettajasi olevan autokoulun käynyt ja kortin omaava vai kortiton ja autokoulun välistä jättänyt? Moni varmasti valitsisi kortillisen kuljettajan. Sen haluamme myös asiakkaillemme NoBotilla tarjota.

Lähteet:

https://www.facebook.com/blueprint

http://www.adweek.com/digital/facebook-blueprint-certification/

Pyry Suojalehto

Author Pyry Suojalehto

Kokonaiskuvasta pieniin yksityiskohtiin. Sosiaalisesta mediasta kiinnostunut jalkapalloromantikko.

More posts by Pyry Suojalehto