En varmasti ollut ainoa, kenen Facebook-feed täyttyi eilen tuttavien, organisaatioiden ja yritysten aprillipäivän julkaisuista. Suurimmassa osassa tarkastelemistamme julkaisuista kävi heti selväksi, että kyseessä on vitsillä tehty julkaisu, mistä huomaa hyvin sen, että pääasia ei ole onnistua niinkään huijaamaan vaan enemmänkin viihdyttämään ja huvittamaan yleisöä. Yleisöä erityisen hyvin viime vuosina on viihdyttänyt esimerkiksi Suomen poliisi polokkeineen ja poliisisikoineen.

Miksi aprillipäivän julkaisut kannattavat?

Yksi ilmeinen syy on näkyvyys. Oivaltava ja hauska julkaisu voi tuoda organisaatiolle paljon näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Monet aprillipäivän Facebook-julkaisuista ovat hyvin nopeasti viraaliksi menevää sisältöä, sillä suuri määrä kommentteja, jakoja, reaktioita ja tykkäyksiä varmistaa sen, että julkaisu leviää hyvin nopeasti ympäri uutisvirtojen. Lisäksi huumori tuo yritystäsi lähemmäs yleisöä ja antaa organisaatiostasi helpommin lähestyttävän ja inhimillisemmän kuvan.

Oivaltavia brändien Facebook-julkaisuja

Keräsimme yhteen aprillipäivää hyödyntäneiden organisaatioiden Facebook-julkaisuita. Facebookissa suosiota keräsi esimerkiksi McDonald’sin, Lambin, Taffelin ja Finnairin oivaltavat ja hauskat aprillipilat.

Erottuvan sisällön luominen on haastavaa

Kuluttajat elävät informaatiotulvan keskellä, jossa erottautuvan sosiaalisen median sisällön luominen on jatkuvasti yhä haastavampaa. Sisältöä ei voi julkaista pelkän sisällön julkaisemisen vuoksi, vaan kuluttajiin ja kohderyhmiin tulee pyrkiä luomaan side. Laadukkaalla, luovalla ja ainutlaatuisella sisällöllä on hyvä mahdollisuus saada ihmisten huomio ja lisätä vuorovaikutusta heidän kanssaan. Kun sisältö vastaa kohderyhmän toiveita ja odotuksia ja jopa ylittää ne, ollaan oikeilla jäljillä.

Kuinka luoda viraalia sisältöä?

Paras tapa viraalin sisällön luomiseen on kertoa tarina ja olla ajankohtaisten ilmiöiden äärellä. Tarinoihin samaistutaan, ne herättävät tunteita ja saavat usein paljon jakoja. Sisältömarkkinoinnin kultainen sääntö tarjota lisäarvoa ja hyötyä pätee – ilmaiset ja kohderyhmällesi osuvat neuvot on usein sellaista sosiaalisen median sisältöä, jolla on ainesta lähteä leviämään. Ajankohtaisten aiheiden hyödyntäminen vaatii toisaalta nopeaa reagointia ja toisaalta etukäteissuunnittelua. Kalenteriin sidottuihin päiviin on mahdollista resursoida ja varautua hyvissä ajoin, kun taas yllättäviin ad hoc -tekoihin kannattaa pyrkiä mahdollisuuksien mukaan.

Katso tästä NoBotin aprillivideo!

Bongasitko hyviä aprillipäivän julkaisuja? Kerro ne meille Twitterissä!

Suvi Kinnunen

Author Suvi Kinnunen

Terävä kynä, terävä mieli. Olen nopeatempoisesta ympäristöstä ja ajattelusta syttyvä persoona, joka ei usko inspiraation odottamiseen.

More posts by Suvi Kinnunen