Vanha perinne, aprillipäivä, on noussut uuteen loistoon sosiaalisen median aikakaudella. 1.4 Facebookia ja Instagramia, ja jopa Twitteriä ja Linkediniä selatessa on mahdotonta välttyä eri yritysten ja toimijoiden aprillijulkaisuilta. Ilmiö on maailmalla tuttu ja useat maailmanlaajuiset brändit hyödyntävät aprillipäivää joka vuosi, mutta myös Suomessa aprillipäivän somejulkaisuista on tullut muutamassa vuodessa lähemmäs jo normi kuin poikkeus. Ilonpitoon osallistuvat yritysten lisäksi myös julkisen sektorin toimijat kuten Helsingin poliisi, jonka julkaisut ovatkin usein yksiä parhaimmista.

 

Miksi aprillipäivään osallistuminen sosiaalisessa mediassa kannattaa?

 Aprillipäivä on tilaisuus sosiaalisessa mediassa, jota ei kannata missata. Onnistunut aprillipäivän julkaisu kerää nopeasti suuren näkyvyyden, jota brändi ei välttämättä muuten tavoittaisi. Ihmiset kommentoivat ja tägäävät ahkerasti hauskaan pilaan. Lisäksi humoristinen julkaisu tuo yrityksesi lähemmäs asiakkaitasi ja luo positiivista kuvaa brändistäsi.

 

Millainen on onnistunut aprillipäivän julkaisu? 

Onnistuneen ja suurta yleisöä oikeasti viihdyttävän aprillipilan keksiminen ei ole niin helppoa kuin luulisi. Oivaltava aprillipila liittyy jotenkin brändiisi, on positiivinen ja vitsailee jollakin yrityksellesi ajankohtaisella teemalla. Hyvä aprillipila tulee olla huolellisesti toteutettu, mutta samaan aikaan nopeasti tunnistettavissa pilaksi. Aprillipila ei toimi, jos se ilmoittaa jostakin ikävästä tai pelottelee uhkakuvilla. Myöskään liian positiivinen aprillipila ei toimi; esimerkiksi muotibrändi Ted Baker pilaili viime vuonna antavansa naisten tilata juuri niin korkeat korot kuin itse haluavat nettikaupasta, ja pettymys oli suuri kun ilmoitus paljastuikin pilaksi.

 

Parhaita aprillipiloja 2018

Meidän mielestämme sosiaalisen median onnistuneimmat aprillipilat tältä vuodelta, olkaa hyvä: Karhu mainosti tuovansa markkinoille pikakahvin kaltaisen pikaoluen, Ikea taas suosittujen lihapullien tuoksuisen tuoksukynttilän.

 

                

 

WWF etsi somessa Suomen suosituimmalle norpalle, Pullervolle tuuraajaa köllöttelemään kallioille Norppalivessä, ja Helsingin Poliisilaitos onnistui taas julkaisemalla uutisen ”Rännättimestä”, uudesta joukkojenhallintavälineestä.

 

                  

 

Onnistuneita toteutuksia oli näiden muutaman lisäksi sosiaalinen media pullollaan. Jotkut pitävät aprillipäivän julkaisuja jo hieman keksimällä keksittyinä ja tylsinä juuri niiden runsauden vuoksi, mutta parhaimmillaan aprillipäivän somepilat muodostavat oman genrensä, jossa vakavakin tai hillitympikin yritys tai toimija voi yhden päivän ajan leikitellä huumorilla, kokeilla eri äänensävyä ja venyttää oman brändinsä rajoja.

 

Lisää onnistuneita sosiaalisen median aprillipiloja maailmalta löytyy tästä kattavasta listastahttps://www.washingtonpost.com/news/the-intersect/wp/2018/04/01/an-updating-infuriating-list-of-all-the-april-fools-pranks-on-the-internet-in-2018/?utm_term=.4834d11d6d30

 

Katso NoBotin aprillivideo vuosimallia 2018 tästä:

https://business.facebook.com/nobotoy/videos/1713503842022319/?business_id=927028507336527

 

 

Sara Keinänen

Author Sara Keinänen

Sosiaaliseen mediaan ja visuaaliseen viestintään intohimoisesti suhtautuva sisällöntuottaja, yhteiskuntatieteiden kandidaatti, instagram-addikti ja Antti Tuisku-fani. Parasta on glitterbileet.

More posts by Sara Keinänen

Leave a Reply