#NuggsForCarter

Pääsiäisen jälkeinen viikko alkaa taas uudella viraalilla somekohulla, tällä kertaa positiivisella. Amerikkalainen teini Carter Wilkerson, 16, twiittasi muutama viikko sitten suositulle pikaruokaketju Wendy’sille ja kysyi, montako uudelleentwiittausta tarvittaisiin, jotta Wendy’s tarjoaisi hänelle vuoden ilmaiset nugetit. Wendy’s vastasi brändille tyypillisellä nokkelalla äänellä yksinkertaisesti ’’18 million’’. Tähän Wilkerson kommentoi ’’consider it done’’.

Twiitit ovat sen jälkeen lähteneet kiertämään maailmaa hurjaa vauhtia. Tällä hetkellä Carterilla on 3,1 miljoonaa uudelleentwiittausta ja luku kasvaa jatkuvasti. Määrä on todella lähellä uudelleentwiittausten maailmanennätystä, joka on tällä hetkellä Ellen DeGeneresin hallussa vuoden 2014 Oscar-selfiellä, jossa joukko suosittuja näyttelijöitä poseeraa selfie-kameralle. DeGeneresin twiitissä uudelleentwiittauksia on 3,3 miljoonaa.

Wilkersonin saama huomio on ollut valtava. People ja USA Today ovat kirjoittaneet hänestä jutun, lukuisat televisiokanavat ovat ottaneet kohun esiin, Ellen DeGeneres mainitsi asian Twitterin lisäksi ohjelmassaan ja Wilkersonin hashtag sai oman automaattisen emojin Twitterissä.

Lukuisat julkisuuden henkilöt ja brändit, kuten Apple, Google ja Microsoft, ovat ilmaisseet tukensa Wilkersonille ja luvanneet erinäisiä asioita, jos Wilkerson saavuttaa tavoitteensa tai rikkoo maailmanennätyksen. Wilkerson loi myös nettisivun jossa myydään #NuggsForCarter -paitoja, joiden tuotto kerätään hyväntekeväisyysjärjestö Dave Thomas Foundationille.

Wilkerson ei ole perinteinen somevaikuttaja, bloggari, tubettaja tai julkisuuden henkilö. Hänellä oli ennen kohua noin muutama tuhat seuraajaa Twitterissä. Hän on tavallinen amerikkalainen teini joka pelaa amerikkalaista jalkapalloa ja pitää nugeteista. Silti hän onnistui luomaan maailmanlaajuisen someliikkeen Twitterissä ja valtavasti positiivista huomiota Wendy’s -brändille. Yritykset voivat oppia tästä paljon.

Tavallinen ihminen somessa voi olla brändille kultakaivos – tai katastrofi

Sosiaalisen median ja siellä markkinoinnin suurin vetovoima on sen alkuajoista lähtien ollut sen aitous, sisältö käyttäjiltä toisille käyttäjille. Tämän vuoksi yritysten on pitänyt keksiä yhä mielikuvituksellisimpia tapoja sopeutua someympäristöön ja löytää oikeat tavat vaikuttaa ympäristössä, jossa aitous on itseisarvo ja sen toteutumista vahtivat kaikki.

Aitouden lisäksi tärkeää on nopeus reagoida somessa syntyviin aaltoihin. Moni muu brändi on hypännyt mukaan Wendy’sin aallonharjalle ja Wilkersonille on luvattu muun muassa ilmaisia lentomatkoja, uusi sänky ja televisio.

Vaikka suuriin somevaikuttajiin panostaminen on tärkeää ja strategisesti fiksua, ei brändien tulisi unohtaa myöskään Matti Meikäläistä. Sillä Matilla on potentiaalia aiheuttaa periaatteessa maailmanlaajuinen someilmiö, positiivisessa mutta myös negatiivisessa mielessä. Yrityksen tulisi aina pyrkiä vastaamaan jotakin.

Wendy’s vastasi yksinkertaisella haasteella Wilkersonille, ja nyt brändi on saanut ilmaista mainosta miljoonien dollarien edestä. Jos Wendy’sin aikaisemminkin ylistetty somevastaava ei ole vielä saanut palkankorotusta, nyt voisi olla sen aika.

Sara Keinänen

Author Sara Keinänen

Sosiaaliseen mediaan ja visuaaliseen viestintään intohimoisesti suhtautuva sisällöntuottaja, yhteiskuntatieteiden kandidaatti, instagram-addikti ja Antti Tuisku-fani. Parasta on glitterbileet.

More posts by Sara Keinänen