Tiesitkö, että Instagram rikkoi 700 miljoonan kuukausittain käyttäjän rajan huhtikuussa 2017? Vasta joulukuussa 2016 rikkoontui 600 miljoonan kuukausittaisen käyttäjän raja, joten kasvu on ollut todella nopeaa viimeisen neljän kuukauden aikana.

Visuaalinen tarinankerronta on avain tehokkaaseen ja onnistuneeseen markkinointiin. Kuluttajat reagoivat kaikkeen visuaaliseen sisältöön hienoista kuvista aina cinemagrapheihin ja videoon. Instagram tarjoaa tämänkaltaiselle sisällölle tällä hetkellä oivan alustan. Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla kehität yrityksesi läsnäoloa Instagramissa.

Mainostaminen

Tämä on monille tuttua, mutta sitä ei voi liikaa painottaa. Instagram tarjoaa todella hyvät mahdollisuudet mainostamiseen erilaisilla sisällöillä. ”Call to action” –mahdollisuuksia on myös erilaisia, jolloin asiakkaan ohjaaminen esimerkiksi verkkokauppaan onnistuu todella helposti.

Mainostamisessa kannattaa huolehtia myös brändin tunnettuuden ylläpitämisestä. Kaikkien kuvien olisi hyvä olla ulkoasultaan visuaalisesti samankaltaisia. Kun kuluttajat selaavat feediä alas päin, he alkavat oppia tunnistamaan tyyliäsi ja näin mainoksetkin jäävät selkeämmin mieleen.

Tunne viestisi

Kuluttajia puoleensa vetävät brändit, joihin on helppo samaistua. Kerro visuaalisin kuvin ja videoin se, minkä puolesta puhut ja minkä haluat viestisi olevan. Näin kuluttajat seuraavat sinua nyt ja jatkossa, koska et ole heille enää pelkkä yritys, vaan he samaistuvat elämäntyyliisi.

Loistava esimerkki tästä on ympäristöystävällisesti ekologisesti valmistava Patagonia, jonka Instagramissa on näyttäviä kuvia, jotka edustavat luontoa ja ekologisuutta.

Jätä jälkiä

Instagram tarjoaa ”jälkien jättämiseen” monia eri keinoja. Geotägäyksellä voit lisätä kuviin ja videoihisi sijaintisi. Joko sen sijainnin, jossa kuva on otettu tai sitten yrityksesi toimipisteen sijainnin.

Kannattaa myös kehitellä joku hashtag, jota käyttää kuvien yhteydessä. Myös selkeä nimi on tärkeää, jotta käyttäjät voivat tuotteita tai palveluitasi käyttäessä tägätä yrityksesi sisältöihin. Tämä paitsi tuo näkyvyyttä, mutta pystyt myös seuraamaan tuotteista tai palveluistasi käytävää keskustelua hashtagien avulla. Sama pätee asiakkaisiisi; he löytävät helposti sisällöt, jotka koskevat tuotetta tai palveluasi.

Tee uniikkia sisältöä

”Think outside the box” – miten tuotteesi tai palvelusi voi luoda mielenkiintoisen ja odottamattoman tarinan. Pystytkö esimerkiksi liittämään tuotteeseesi asioita jotka eivät siihen suoraan liity, mutta ovat takuuvarmasti positiivisia mielleyhtymiä herättäviä, esimerkiksi vaikka lomailu? Tai ehkäpä voit luoda tuotteellesi jonkun yhteyden historiaan?

Edellä mainittu Patagonia on hyvä esimerkki tästä; samalla kun sisällöt edustavat heidän viestiään, ne myös ovat eri paikoista ja ovat visuaalisesti näyttäviä sekä yhdistyvät lopulta itse brändiin. Instagramin uudempien ominaisuuksien, karusellin ja storiesin, avulla voit rakentaa pidempiä ja entistäkin visuaalisempia kokonaisuuksia, jotka erottuvat varmasti suuresta massasta.

Luo erikoiskampanjoita asiakkaille

Yksi tehokas keino sitouttaa asiakkaita on tarjota joku erikoistarjous, kuten alennuskuponki tai vastaava, sen seurauksena, että asiakas tekee toivotun toimenpiteen tilillä.

Joulukuussa 2015 Starbucks järjesti kampanjan nimeltä #RedCupContest, jonka tarkoituksena oli saada asiakkaat postailemaan kuvia ikonisista punaisista kupeista. Top5-kuvat palkittiin Starbucksin 500 euron arvoisilla lahjakorteilla. Tämänkaltainen kampanja oli huippumenestys ja ihmiset julkaisivat kuvia todella, todella paljon.

Yhdistelemällä hienoja tarinoita visuaalisesti Instagramissa, kasvatat bränditunnettuuttasi ja ihmisten sitoutuneisuutta nopeasti.  Sosiaalisten median kanavissa on tärkeää keskittyä ihmisläheiseen ja ainutlaatuiseen sisältöön, selkeään viestiin ja johdonmukaiseen vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa.

Pyry Suojalehto

Author Pyry Suojalehto

Kokonaiskuvasta pieniin yksityiskohtiin. Sosiaalisesta mediasta kiinnostunut jalkapalloromantikko.

More posts by Pyry Suojalehto