”Juovu luovuudesta – luovu epäluovuudesta”

Luovuudelle on useita erilaisia määritelmiä, mutta kaikkia niistä yhdistää yksi tekijä: Luovuus on kykyä tuottaa jotain uutta.

Sosiaalisen median sisällöissä luovuus on korvaamatonta. Yritykset markkinoivat itseään toinen toistaan kekseliäimmillä ideoilla, sillä innovatiivinen idea jättää muistijäljen ja herättää kiinnostusta. Kiinnostavan sisällön lisäksi aktiivisuus on tärkeää sosiaalisessa mediassa, joten kuningasideoita tarvitaan jatkuvasti seuraajien mielenkiinnon säilyttämiseksi.

Tuntuuko sinusta joskus, että ideoita on vain rajatusti? Lue vinkkimme luovuuden ruokkimiseen ja häikäise seuraajasi innovatiivisuutta säkenöivillä ideoilla!

 

VINKKEJÄ IDEOINTIIN

 

 1. Inspiroidu

Etsi inspiraatiota! Tähän sinulla on käytössäsi rajattomasti lähteitä ja työkaluja. Haasta itsesi tarkastelemaan asioita uusista näkökulmista. ”Think outside of the box” on klisee, joka oikeasti toimii.

  • Silmänruokaa luovuudelle: Internet on pullollaan työkaluja visuaalisen inspiraation etsimiseen. Katso esim. Pinterest, Tumblr ja We Heart It.
  • Luovuus janoaa musiikkia: Kuuntele musiikkia ja etsi inspiroivia levyjä ja listoja esim. Spotifystä. Kuuntele jotain sellaista, mitä et ole koskaan aiemmin kuullut ja tarkkaile, millaisia ajatuksia se sinussa herättää. (Kokeile talvifiilistelyyn esim. Spotifyn synkempää folk-henkistä Southern Gothic -soittoistaa.) Myös musiikkivideoista voi saada ideoita visuaalisiin sisältöihin.
  • Rajattomat lähteet: Elokuvat, kirjallisuus, kuvataide, luonto… etsi omat tapasi inspiroitua, sillä luovuudessa vain taivas on rajana.

Kannattaa nähdä vaivaa löytääksesi omat tapasi inspiroitua, sillä luovuudessa vain taivas on rajana.

Muista taltioida ajatuksesi. Piirrä, kirjoita, tee ajatuskarttoja ja listoja. Tallenna inspiroivat kuvat, jotta löydät ne helposti, kun tarvitset niitä. Pidä mukana muistikirjaa tai kirjota puhelimesi muistioon mieleesi tulevat ideat, jotta voit aina palata niihin myöhemmin.

 

2. Benchmarkkaa – vertaile muiden brändien sisältöjä

 

Tutki, mitä muut yritykset tekevät sosiaalisessa mediassa. Benchmarkkaus tarkoittaa käytännössä muilta oppimista ja muiden kyseenalaistamista. Benchmarkkauksen avulla voit inspiroitua ja samalla näet, kuinka muut yritykset ovat onnistuneet sosiaalisessa mediassa. Pysähdy miettimään, mitkä yritykset ovat onnistuneet mielestäsi parhaiten? Miltä brändien Instagram-tilit näyttävät? Mikä on tehty mielestäsi hyvin ja minkä tekisit itse toisin?

Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, mutta tee omastasi sentään erilainen ja sähäkämpi. Muiden ideoita ei kannata kopioida, mutta niistä voi oppia ja inspiroitua. Jaa näitä ideoita myös rohkeasti tiimisi kesken, sillä näin voit myös ruokkia muiden mielikuvitusta pienellä vaivalla.

 

3. Työkalut luovuuteen

 

Puhutaanpa hetki luovasta ongelmanratkaisusta, tai toisin sanoen luovuustekniikoista.

Luovuustekniikat ovat innovoinnin ja luovuuden avuksi kehitettyjä keinoja, joiden avulla oletetun ratkaisun sijaan voidaan luoda jotain aivan uudenlaista. Tähän on olemassa erilaisia työkaluja, jotka pohjautuvat CPS-prosessiin. CPS = creative problem solving on ongelmanratkaisumalli, jossa hyödynnetään luovaa ajattelua. Prosessi muodostuu neljästä vaiheesta:

  1. Clarify (Selkeytä)
  2. Ideate (Ideoi)
  3. Develope (Kehitä)
  4. Implement (Toteuta)

Ensin määritellään ongelma ja asetetaan tavoitteet sille, mitä halutaan saavuttaa. Seuraavassa vaiheessa etsitään sitä paljon puhuttua luovuutta, ja pyritään ideoimaan mahdollisimman vapautuneesti. Sen jälkeen ideaa kehitetään toteuttamiskelpoiseksi ja lopuksi se toteutetaan. Tämä malli mahdollistaa innovatiivisen ja kekseliään ratkaisun myös sosiaalisen median sisältöjen ideointiin.

Luovuustekniikoita voi hyödyntää yksin tai ryhmässä. Luovaan ongelmanratkaisuun löytyy erilaisia käytännönläheisiä työkaluja. Näitä ovat esimerkiksi aivoriihi (brainstorming) ja kuusi hattua (six thinking hats). Me NoBotilla hyödynnämme ideoinnissa CPS-mallia post it -lappujen avulla. Kirjoitamme tehtävänannon mukaisia ideoita post it -lapuille lyhyessä ajassa, jonka jälkeen ideat pisteytetään. Käytämme välillä myös visuaalisia ärsykkeitä lisätäksemme ideoiden innovatiivisuutta.

 

4. Lyökää luovat päänne yhteen

Mitä useammat aivot, sen enemmän ideoita. Ideoitiinpa kampanjaa tai yksittäistä sisältöä, se tarvitsee ympärilleen hyvän tiimin. Hyvä tiimi on sellainen, jossa jokainen kokee voivansa tuoda hulluimmatkin ideat pöydälle ilman pelkoa itsensä nolaamisesta. Jotta tiimi voi ideoita onnistuneesti, tiimin jokaiselta jäseniltä vaaditaan positiivista asennetta, ja sitoutumista tehtävänantoon.

Luovat ideat vaativat järjestelmällistä toteutusta, jotta niistä voi syntyä jotain konkreettista. Ei riitä, että tiimissä on yksi luova tyyppi, jolla on paljon ideoita. Jotta ideat saadaan toteutettua, tarvitaan organisointitaitoja, yhteistyötä ja vuorovaikutusta.

 

LOPPUSANAT

Toivottavasti tästä kirjoituksesta jäi jotain käteen. Jos ei jäänyt, niin ei se mitään. Äitini on sanonut että, ”kun savolainen avaa suunsa, vastuu siirtyy kuulijalle.”

Idearikasta ja luovaa vuotta 2019 jokaiselle! Mikäli yllämainituista vinkeistä huolimatta aivosi lyövät tyhjää, ja kaipaat jatkuvaa luovaa sisällöntuotantoa sosiaaliseen mediaan, käänny NoBotin puoleen. Ideamme eivät jätä ketään kylmäksi, vaikka valkoinen kurittaja saattaakin jättää.

Anna Markkinen

Author Anna Markkinen

More posts by Anna Markkinen